Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Understanding childlessness

Unravelling the link with genes and the socio-environment
Promotie:Mw. R.M. (Renske) Verweij
Wanneer:31 januari 2019
Aanvang:12:45
Promotors:M.C. (Melinda) Mills, Prof, prof. dr. H. (Harold) Snieder
Copromotor:dr. G. (Gert) Stulp
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Understanding childlessness

Uitstel ouderschap belangrijkste verklaring kinderloosheid

In veel Westerse landen is het aandeel kinderloze vrouwen sterk gestegen. In bijvoorbeeld Nederland geldt dat voor 12% van de vrouwen die in 1940 geboren zijn, maar voor 17% van de vrouwen die na 1955 geboren zijn. Renske Verweij onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn voor kinderloosheid.

Slechts een klein gedeelte van de mensen die kinderloos blijven had ook al op jonge leeftijd geen kinderwens. Dat is dan ook niet de verklaring waarom hoger opgeleide en werkende vrouwen veel minder vaak moeder worden dan lager opgeleide vrouwen. Daarentegen is het uitstellen van het ouderschap wél een belangrijke verklaring voor kinderloosheid. Tegenwoordig verwachten Nederlandse mannen en vrouwen pas rond hun 30ste het eerste kind te krijgen. Deze leeftijd wordt steeds hoger tijdens de levensloop, bijvoorbeeld omdat er geen relatie, vast contract, voltijdbaan of eigen huis is.

Ook erfelijke factoren hangen samen met kinderloosheid. Het proefschrift bevat een tweelingstudie en een studie met genetische risicoscores. Daaruit blijkt dat genetische verschillen tussen individuen voor een deel verklaren of mensen kinderen krijgen. Overigens zijn erfelijke en sociale invloeden lastig te onderscheiden. Genen die samenhangen met het krijgen van kinderen, blijken ook samen te hangen met de kans om te trouwen, de leeftijd waarop men trouwt en met opleidingsniveau. Daarom is het belangrijk tegelijkertijd naar zowel erfelijke als sociale invloeden op kinderloosheid te kijken.