The dominant achievement goal in Dutch secondary education
Promotie: | Dhr. P.A.M. Scheltinga |
Wanneer: | 18 november 2019 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf |
Copromotor: | dr. A.C. (Anneke) Timmermans |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |
Dominante doeloriëntatie (DODO) in voortgezet onderwijs
Doeloriëntaties zijn ‘mindsets’ voor situaties waarin iemand moet presteren, zoals het onderwijs. Ongeveer 85% van de mensen heeft een dominante doeloriëntatie (DODO). De DODO is gebaseerd op een kader dat onderscheidt tussen prestatiestreefdoelen, leerstreefdoelen, prestatievermijdingsdoelen en leervermijdingsdoelen. Beide streefdoelen worden positief geassocieerd met prestatie-indicatoren, maar beide vermijdingsdoelen niet. Leerdoelen hangen positief samen met interesse, maar prestatiedoelen niet. Het DODO-instrument onderscheidt de bovengenoemde vier groepen, plus een groep zonder DODO.
De verdeling van de doeloriëntaties verandert systematisch over de schooltypes van het secondair onderwijs. In hogere schooltypes is het percentage studenten met een DODO hoger. Verder krimpt in hogere schooltypes de prestatiestreefdoelgroep gestaag en de leerstreefdoelgroep fors; daarentegen en groeit de leervermijdingsdoelgroep aanzienlijk. Hogere schooltypes gaan dus gepaard met sterkere vermijdingsoriëntaties.