Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Bayes factor tests for intervention effects

Promotie:dr. R.M. (Rivka) de Vries
Wanneer:05 februari 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer
Copromotor:dr. R.D. Morey
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Bayes factor tests for intervention effects

Nieuwe methodes voor effectmeting van psychologische interventies

Wanneer mensen gebukt gaan onder mentale problemen als depressie of angst, kunnen ze hiertegen een interventie ondergaan. Als een interventie nieuw is, willen onderzoekers vaak weten of de interventie het gewenste effect heeft. Daarnaast hebben verzekeringsmaatschappijen in de afgelopen decennia de druk op gezondheidszorgmedewerkers opgevoerd om systematisch de progressie van hun cliënten bij te houden voor, tijdens en na de interventie om het subsidiëren van ineffectieve interventies te vermijden. Rivka de Vries ontwikkelde nieuwe methodes voor het meten van interventie-effecten vanuit de Bayesiaanse statistische benadering.

Rivka de Vries deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Psychologie, onderzoekschool IOPS (Interuniversity Graduate School for Psychometrics and Sociometrics).