I see, I see what you don't see

Neural and behavioral social-cognitive processes underlying (persistent) victimization
Promotie:Mw. S. (Sanne) Kellij
Wanneer:08 juni 2023
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. D.R. (René) Veenstra, prof. dr. B. Guroglu
Copromotor:dr. G.M.A. Lodder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
I see, I see what you don't see

Andere interpretatie van sociale situaties door slachtoffers van pesten

Gepeste kinderen interpreteren onduidelijke sociale situaties vaker negatief dan niet-gepeste kinderen. Langdurige gepeste kinderen blijken ook een grotere neiging te hebben te straffen, nadat ze zijn buitengesloten. Daarnaast verwerken de hersenen van gepeste kinderen buitensluitingservaringen anders. Dat blijkt uit het onderzoek van Sanne Kellij. Docenten, leeftijdsgenoten en ouders zouden daar meer rekening mee moeten houden.

Kellij onderzocht sociaal cognitieve aspecten die kunnen bijdragen aan chronisch slachtofferschap bij pesten. Gepest worden heeft langdurige gevolgen, zoals meer mentale klachten, lagere schoolprestaties en zwakkere sociale vaardigheden, die nog heviger zijn voor langdurige slachtoffers. Eerder onderzoek laat zien dat slachtoffers situaties over het algemeen negatiever interpreteren, ze voelen zich sneller afgewezen en denken vaker dat anderen iets gemeen bedoelden. Daarnaast hebben slachtoffers een minder positief beeld van leeftijdsgenootjes.

Ook de aandacht voor andermans emoties werd onderzocht. Er bleek geen verband tussen slachtofferschap en aandacht voor emoties van leeftijdsgenoten, noch een verschillende verwerking door de hersenen. Vervolgens werd het verband over tijd tussen gevoeligheid voor afwijzing en slachtofferschap onderzocht. Naarmate iemand vaker slachtoffer is, is diegene ook gevoeliger voor afwijzing. Er werd echter geen verband over tijd gevonden. Een verandering in slachtofferervaringen leidde niet tot een verandering in gevoeligheid voor afwijzing, noch andersom.

Als laatste werd buitensluiting onderzocht. Bij iedereen daalt de stemming tijdens buitensluiting in een online balspel, maar heviger gepeste kinderen (over twee jaren) neigen meer naar het straffen van deze buitensluiters. Ook is dan een hersengebied van gepeste kinderen (insula/IFG) actiever, een aanwijzing dat buitensluiting een negatievere ervaring voor hen is die meer cognitieve controle kost. Uit het proefschrift blijkt dat (langdurige) slachtoffers over het algemeen een negatievere stijl hebben om sociale informatie te verwerken, vooral bij het interpreteren van en het reageren op sociale situaties.