Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Suicidality among sexual and gender minority youth

Minority stress and mental healthcare
Promotie:Mw. J. (Jennifer) de Lange
Wanneer:02 juni 2022
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. R.J. (Roel) Bosker, prof. dr. H.M.W. Bos
Copromotors:prof. dr. D.D. (Diana) van Bergen, L. (Laura) Baams, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Suicidality among sexual and gender minority youth

Suïcidegedachten en -pogingen bij lhbtq-jongeren

Voor haar proefschrift onderzocht Jennifer de Lange wat de risico- en beschermingsfactoren zijn voor suïcidale gedachten en suïcidepogingen onder lhbtq-jongeren. Daarnaast bestudeerde ze welke ervaringen en behoeften er bij hen leven als het gaat om sociale steun en psychologische hulpverlening. De resultaten kunnen van belang zijn voor bijvoorbeeld beleid en psychische hulpverlening.

Lhbtq-jongeren lopen kans discriminatie en afwijzing te ervaren vanwege hun seksuele oriëntatie, genderidentiteit of genderexpressie. Ook kunnen zij zich anders voelen of bang zijn voor afwijzing. Deze zorgen en negatieve ervaringen leiden tot minderheids-stress, die vervolgens onder meer kan leiden tot suïcidale gedachten.

De resultaten van onderzoek laten een verband zien tussen minderheidsstressoren als victimisatie (intimidatie, fysiek en verbaal geweld), gepest worden en een negatieve bejegening door familie en grotere kans op suïcidale gedachten of het gedaan hebben van een suïcidepoging. Daarnaast bleek dat jongvolwassenen die zich identificeerden als transgender of ‘genderqueer’ ook een grotere kans hadden om suïcidale gedachten te hebben of een suïcidepoging te doen dan cisgender lesbische, homoseksuele en biseksuele jongvolwassenen.

Verder bleek dat psychische hulpverlening voor lhbtq-jongeren met suïcidale gedachten niet aan de behoeften voldeed. Sommige lhbtq-jongvolwassenen ervoeren bijvoorbeeld een gebrek aan kennis onder hulpverleners over transgender-identiteiten en het opgroeien als lhbtq-jongere, andere ondervonden dat suïcidaliteit niet adequaat besproken werd door hulpverleners.

Sociale steun van familie en een actieve copingstijl hingen samen met een lagere kans op suïcidale gedachten of een suïcidepoging. Steun van familie kan een belangrijke rol vervullen in het leven van lhbtq-jongeren. Belangrijk is het bewustzijn dat er nog steeds aandacht moet zijn voor de mentale gezondheid van lhbtq-jongeren in Nederland en dat de sociale veiligheid en sociale steun vergroot kunnen worden.