Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Keeping the Driver in the Loop While Driving With Conditional Automation: A Perception-Action Theory Perspective

A perception-action theory perspective
Promotie:Dhr. J. (Jeremy) Dillmann
Wanneer:16 februari 2023
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D. (Dick) de Waard
Copromotors:dr. R.F.A. (Ralf) Cox, prof. dr. J.R. (Ruud) den Hartigh, dr. C. Kurpiers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Keeping the Driver in the Loop While Driving With Conditional
Automation: A Perception-Action Theory Perspective

Bestuurders in zelfrijdende auto rijden beter als ze ‘bij de les’ blijven

Tijdens het rijden in geautomatiseerde motorvoertuigen zijn er frequente overgangen van controle tussen het besturingssysteem en bestuurder. Als de bestuurder de bediening van de auto uit handen geeft, kan hij of zij ‘in the loop’ blijven, maar ook ‘out of the loop’ raken. Het is het verschil tussen onbewust betrokken blijven bij het rijden of er afstand van nemen. In samenwerking met BMW onderzocht Jeremy Dillmann of het rijgedrag beter wordt wanneer de bestuurders ‘in the loop’ blijven tijdens conditioneel geautomatiseerd rijden en ze de controle moeten overnemen. De resultaten tonen inderdaad aan dat het ‘in the loop’ houden van bestuurders het overnamegedrag kan verbeteren en dat bestuurders sneller kunnen worden in het overnemen van de controle over meerdere ritten.

Stel: je leest dit bericht op de smartphone leest, terwijl je een ‘conditioneel geautomatiseerd’ voertuig bestuurt dat over de snelweg rijdt. Tijdens het lezen klinkt er een overnamesignaal en verschijnt er een symbool in het dashboard om de controle over het voertuig terug te nemen. Je moet je smartphone neerleggen en weer naar de weg kijken. Hoe lang heb je van de weg afgekeken? Een paar seconden, een minuut? Vervolgens zie je dat het voertuig vóór je snel dichterbij komt, dus je trapt op de rem. Je ziet dat de linkerrijstrook leeg is, stuurt naar links en passeert het voertuig via de linkerrijstrook.

Misschien voelde het alsof het remmen en het passeren van het voertuig niet zo soepel verliep, omdat je al geruime tijd ‘out of the loop’ was. Het doel van dit proefschrift is antwoorden te vinden op de vraag hoe bestuurders meer ‘in the loop’ kunnen worden gehouden, zodat zij beter in staat zijn de controle terug te nemen tijdens het rijden in een conditioneel geautomatiseerd voertuig. In het algemeen combineert dit onderzoek inzichten vanuit de perceptie-actie theorie en Human Factors van geautomatiseerd rijden om oplossingen te vinden die de veiligheid van geautomatiseerd rijden kunnen verhogen.