Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Neural and functional states of working memory

Promotie:G. (Güven) Kandemir, MSc
Wanneer:01 februari 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.G. (Elkan) Akyürek, prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Neural and functional states of working memory

Verschillende situaties in het menselijke werkgeheugen

De functionele rol van herinnering verandert als we onze hersenen gebruiken. Herinneringen kunnen voortduren in inactieve hersentoestanden, ook nadat ze hun functionele rol hebben verloren. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Guven Kandemir.

Ons werkgeheugen bewaart stukjes informatie voor het uitvoeren van taken, bijvoorbeeld het onthouden van een telefoonnummer om het vervolgens in te tikken. Zo’n stukje informatie kan verschillende rollen hebben. De rol van elk cijfer in het telefoonnummer kan veranderen terwijl je het intikt van ‘onthouden’ naar ‘gebruiken’. In het onderzoek van Kandemir ging het om de wijze waarop deze veranderende rollen van herinneringen van invloed zijn op hersentoestanden, waarbij zowel actieve als inactieve hersentoestanden werden bestudeerd. In het algemeen wijzen de resultaten erop dat hersentoestanden veranderen wanneer hun functionele rollen veranderen, maar dat er meer variatie is dan enkel 'actieve controle' en 'passieve onthouden’.