Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Made to measure

Development and validation of the CPCHILD-DV and the CPADULT, health-related quality of life measures for people with severe disabilities who are non-ambulatory
Promotie:Mw. T.A.L. (Trees) Zalmstra
Wanneer:16 maart 2023
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.A.J. (Annette) van der Putten, prof. dr. C.K. (Corry) van der Sluis
Copromotor:dr. H.A. Reinders-Messelink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Made to measure

CPCHILD-DV en CPADULT effectief in meten van kwaliteit van leven

Er zijn twee instrumenten die de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven meten van kinderen en volwassenen met ernstige lichamelijke en verstandelijke beperkingen die rolstoelgebonden zijn: CPCHILD-DV en CPADULT. Omdat het voor deze mensen nauwelijks mogelijk is zelf een vragenlijst in te vullen, wordt dat voor hen gedaan door ouders, naasten of professionals. Trees Zalmstra beschrijft in haar proefschrift de ontwikkeling en validering van beide instrumenten. De conclusie is dat ze voldoende kwaliteit hebben om te worden gebruikt in klinische zorg en in wetenschappelijk onderzoek.

Gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven wordt gezien als een goede indicator om behoeften van een persoon vast te stellen en om te bepalen of de geboden ondersteuning of behandeling zinvol is. Voor kinderen is in Canada de CPCHILD-DV ontwikkeld, die is vertaald en aangepast voor de Nederlandse situatie. De vragenlijst heeft zes domeinen: 1 persoonlijke verzorging/dagelijkse activiteiten; 2 zitten, staan & verplaatsen; 3 welzijn & emoties; 4 communicatie & sociale interactie; 5 gezondheid; 6 algehele kwaliteit van leven.

Daarnaast is de CPADULT is ontwikkeld, met de CPCHILD-DV als uitgangspunt, en aangepast voor een volwassen doelgroep. De twee meetinstrumenten zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met de praktijk. Deze nieuwe instrumenten zijn vervolgens beoordeeld op hun kwaliteit. Uit de onderzoeken bleek dat de CPCHILD-DV en de CPADULT voldoende betrouwbaarheid en validiteit hebben om als uitkomstmaat gebruikt te worden.

De CPCHILD-DV en CPADULT zijn zonder kosten beschikbaar na registratie op de website: www.cpchild.nl