Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Religiosity and reproductive decisions in Europe

Promotie:Dhr. C. (Christoph) Bein
Wanneer:25 januari 2021
Aanvang:12:45
Promotors:A.M.H. (Anne) Gauthier, prof. dr. M. Mynarska
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Religiosity and reproductive decisions in Europe

Religie en gezinsuitbreiding

De religiositeit is in Europa sinds de jaren zestig sterk afgenomen. Dit maakt deel uit van een bredere trend naar secularisering en individualisering. Eerdere studies laten zien dat religiositeit nog steeds een belangrijke voorspeller is van de vruchtbaarheid. Toch worden de mechanismen achter deze relatie, evenals de verschillen tussen landen, niet goed begrepen.

Onderzoeker Christoph Bein de relatie tussen religiositeit en reproductieve beslissingen vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Daarbij heeft hij gebruik gemaakt van gegevens uit de Generations and Gender Survey en de Pairfam-enquête (een langlopend relatie- en familieonderzoek in Duitsland). Uit de analyses komen drie belangrijke resultaten naar voren.

Ten eerste hebben meer religieuze personen vaker het plan (meer) kinderen te krijgen (vruchtbaarheidsintenties). Dit bevestigt resultaten van eerdere onderzoeken naar vruchtbaarheidsgedrag. Ook blijkt deze relatie tussen religiositeit en vruchtbaarheidsintenties te verschillen tussen landen.

Ten tweede is er bewijs voor sekseverschillen in de mechanismen die religiositeit linken aan een hogere vruchtbaarheid. Zo baseren sterk religieuze vrouwen hun beslissingen om kinderen te krijgen niet op de waargenomen kosten van het krijgen van kinderen, in tegenstelling tot minder religieuze vrouwen en alle mannen.

Ten derde speelt religiositeit een redelijk onafhankelijke rol in het besluitvormingsproces omtrent het krijgen van kinderen. Het effect van religiositeit lijkt namelijk onafhankelijk te werken van variabelen die verband houden met genderrollen en gendergelijkheid.

Al met al laat dit proefschrift zien dat religiositeit nog steeds een belangrijke voorspeller is van reproductieve beslissingen in een seculariserend Europa, die ook in toekomstige bevolkingsontwikkelingen een prominente rol zal blijven spelen.