Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Young rural-urban migrants’ transition from education to work in Kathmandu, Nepal

Promotie:Mw. N.B. (Neha) Basnet
Wanneer:19 mei 2022
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. M.C. (Greetje) Timmerman
Copromotor:dr. C.J. (Josje) van der Linden
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Young rural-urban migrants’ transition from education to work
in Kathmandu, Nepal

De overgang van onderwijs naar werk voor jonge migranten in Nepal

Het proefschrift van Neha Basnet gaat over jonge rurale-stedelijke migranten en hun overgang van onderwijs naar werk in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Als gevolg van de mondialisering van de economie en de ontwikkeling van ICT is de context van toegang tot fatsoenlijk werk en werkstructuren veranderd.

In een tijd waarin gezinnen steeds meer investeren in formeel onderwijs voor hun kinderen, verminderen paradoxaal genoeg de kansen om economisch voordeel te halen uit scholing. Terwijl veel gezinnen onderwijs zien als een middel tot sociale mobiliteit, blijkt dat niet te volstaan om een soepele overgang van opleiding naar werk te maken en een fatsoenlijke baan te vinden.

In haar onderzoek identificeert Basnet vier verschillende patronen die de overgang van onderwijs naar werk van jonge rurale en stedelijke migranten weerspiegelen. De studie helpt de genuanceerde ervaringen van de rurale en stedelijke migrant te begrijpen en theoretiseert jeugdtransities ook als een proces in plaats van een enkele gebeurtenis op een bepaald tijdstip. Bovendien worden de verschillende percepties van rurale en stedelijke migranten over hun job in de callcenters onderzocht en wordt de integratie van culturele context om de keuzes van jongeren te begrijpen benadrukt om daarvoor beleid te ontwikkelen.