Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Teachers’ capacity to realize educational change through inquiry-based working and distributed leadership

An examination of the relationships between teachers’ capacity to realize educational change, inquiry-based working, and distributed leadership in Dutch primary education
Promotie:Mw. J. Amels-de Groot
Wanneer:25 maart 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. K. (Klaas) van Veen
Copromotors:dr. C.J.M. (Cor) Suhre, dr. M.L. Krüger
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Teachers’ capacity to realize educational change through
inquiry-based working and distributed leadership

Onderzoekmatig werken en gespreid leiderschap bij leraren

Leraren moeten dagelijks hun onderwijs afstemmen op een groep leerlingen die een grote diversiteit in leerbehoeften heeft. Tegelijk worden leraren aangemoedigd zich te baseren op data bij het verder ontwikkelen van hun onderwijs te baseren. Dit vraagt van leraren een vermogen om onderwijskundige veranderingen te realiseren. Onderzoekmatig werken en gespreid leiderschap dragen hier mogelijk aan bij.

In onderzoekmatig werken hebben leraren een onderzoekende houding en gebruiken zij individueel en collectief data. Waar leiderschap wordt gespreid, kunnen leraren zich vanwege hun expertise een leiderschapsrol toe-eigenen en zich eigenaar voelen van de doelen en het veranderproces. Promovendus Judith Amels-de Groot heeft aan de hand van vier studies onderzocht welke relatie er is tussen onderzoekmatig werken, gespreid leiderschap en het vermogen van leraren om onderwijskundige veranderingen te realiseren.

In teams die onderzoekmatig werken en leiderschap spreiden, zijn leraren meer geneigd samen te werken en professionele leeractiviteiten te ondernemen. Hun gevoel van zelfwerkzaamheid is groter en ze zijn meer geneigd zich schooldoelen eigen te maken. Behalve een belangrijke eigen rol heeft onderzoekmatig werken hierin een mediërende rol. Hoewel schoolleiders gespreid leiderschap verschillend interpreteren, lijkt dit nauwelijks invloed te hebben op de resultaten.

In teams die onderzoekmatig werken en leiderschap spreiden, lijken leraren een sterker vermogen te hebben om onderwijskundige veranderingen te realiseren. Zij ervaren een grotere betrokkenheid bij onderwijsontwikkeling, gericht op het tegemoetkomen aan de leerbehoeften van de leerlingen.