Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Correlation, causation, and dynamics

Methodological innovations in sustainable energy behaviours research
Promotie:Dhr. N. (Nitin) Bhushan
Wanneer:04 juni 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.J. (Casper) Albers, prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Correlation, causation, and dynamics

Modellen voor duurzaam energiegebruik

Er is mondiale consensus dat menselijk handelen een van de oorzaken is van klimaatverandering. Vooral de toename van koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer is daaraan debet. Door huishoudens aan te moedigen duurzamer gedrag op het gebied van energie te vertonen, kan de antropogene klimaatverandering worden verminderd. Onderzoekers hebben verschillende methodologische aanpakken en statistische modellen gebruikt om te onderzoeken welke factoren een rol spelen. Deze methodologieën kunnen doorgaans geclassificeerd worden in correlationeel onderzoek (waarin verbanden onderzocht worden), (veld)experimenten die meer geschikt zijn om causale relaties te bestuderen en longitudinale onderzoeken die bestuderen hoe de relaties tussen factoren en duurzaam gedrag veranderen in de tijd. In het proefschrift van Nitin Bhushan worden modellen geïntroduceerd om duurzaam aan energie gerelateerd gedrag te bestuderen. In het bijzonder wordt gekeken naar exploratief onderzoek, causale inferenties en het herkennen van verschillen in dynamische energieverbruikspatronen tussen groepen.