Skip to ContentSkip to Navigation

Video pictures speak a thousand words

An empirical study in higher education of the effect of video coaching on teachers' use of instruction strategies and on students' motivation
Promotie:Dhr. F.G. (Frank) Assies
Wanneer:02 november 2023
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotor:dr. H.W. (Henderien) Steenbeek
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Video pictures speak a thousand words

Het effect van video-coaching op lesgeven en leerlingmotivatie

Docenten die hun studenten actief bij de les betrekken, hebben vaker gemotiveerdere studenten, dan docenten die dat niet doen. Dat blijkt uit het onderzoek van Frank Assies. Het verband is echter asymmetrisch. Studenten kunnen namelijk ook heel gemotiveerd zijn zonder dat hun docenten hen bij de les betrekken en vice versa. Er is geen sprake van een zogenaamde ‘simplistische causaliteit’.

Docenten zouden meer gebruik moeten maken van meer studentgerichte instructiestrategieën die de interactie bevorderen, in plaats van docentgerichte strategieën. Voor zijn onderzoek formuleerde Assies de volgende vragen: (1) Hoe gemotiveerd zijn studenten van een lerarenopleiding basisonderwijs voor wiskundelessen op de korte termijn (5 weken) en middellange termijn (12 -13 weken)? (2) Helpt video-coaching docenten bij het creëren van een realistisch beeld van zichzelf over het toepassen van instructiestrategieën tijdens hun lessen? (3) Hoe ontwikkelt het toepassen van instructiestrategieën door docenten zich over de tijd en hoe ontwikkelt de motivatie van studenten zich over hetzelfde tijdsverloop? 

Het blijkt dat: (1) wanneer studenten actief worden betrokken bij de les, neemt hun motivatie over de middellange termijn minder snel af dan wanneer dat niet het geval is; (2) docenten beoordelen zichzelf anders op het gebruik van instructiestrategieën tijdens de les dan hun studenten; (3) docenten die gemiddeld meer instructiestrategieën toepassen tijdens de les hebben gemiddeld ook meer gemotiveerde leerlingen tijdens de les, ook al fluctueert het strategiegebruik onder deze docenten sterk evenals de motivatie van hun studenten.