Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Epilepsy out of control

when frontal lobe epilepsy becomes more than seizures
Promotie:Mw. L. (Lydia) van den Berg
Wanneer:19 april 2021
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. J.J. van der Meere
Copromotor:dr. A.W. de weerd
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Epilepsy out of control

Overeenkomstige gevolgen van hersenletsel en frontaalkwabepilepsie

Het onderzoek van Lydia van den Berg gaat over de relatie tussen problemen in de regelfuncties van de hersenen (executieve functies) en gedragsproblemen bij kinderen met frontaalkwabepilepsie (FLE) in de schoolleeftijd. Opvallend is dat regelmatig fors afwijkend gedrag wordt gezien in deze onderzochte groep, zonder aantoonbare hersenschade, , overeenkomstig patiënten met frontale hersenschade.

Een conclusie is dat kinderen met een specifieke vorm van epilepsie in de frontaalkwab van de hersenen problemen hebben die goed te vergelijken zijn met hersenletsel. De aanvallen verstoren het brein en daarbij ook de hersenontwikkeling. Kinderen met deze vorm van epilepsie kunnen fors afwijkend gedrag vertonen, onvergelijkbaar met andere vormen van epilepsie.

De frontaalkwab van de hersenen wordt vaker gelinkt aan de executieve functies, ofwel die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. De onderzochte groep laat duidelijk problemen zien op het gebied van impulsbeheersing en aanpassingsvermogen.

Onduidelijk blijft welke kinderen kwetsbaarder zijn voor het ontwikkelen van deze problemen. Langer durende epilepsie en het krijgen van aanvallen op jonge leeftijd lijken risicofactoren te zijn. Kinderen met FLE hebben vaak nachtelijke aanvallen en slapen hierdoor slechter. Met medicatie kunnen die aanvallen verminderen, waarbij de kinderen ook minder gedragsproblemen vertonen. Deze problemen verdwenen niet volledig, wat doet vermoeden dat er ook een onderliggende oorzaak is voor zowel de epilepsie als de gedragsproblemen.

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat problemen op gebied van impulsbeheersing op jonge leeftijd een verband hebben met gedrags- en psychiatrische problemen op latere leeftijd. Vroeg ingrijpen bij deze groep kan daarmee latere problemen verminderen of zelfs voorkomen.