Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Know how to teach me: setting up an inclusive classroom

A study on preparing teachers for inclusive education in India
Promotie:Mw. M. (Meenakshi) Srivastava
Wanneer:11 januari 2016
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. S.J. Pijl
Copromotor:dr. A.A. (Anke) de Boer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Know how to teach me: setting up an inclusive classroom

Training voor leerkrachten ter voorbereiding op inclusief onderwijs in Jaipur, India

Het realiseren van ‘onderwijs voor iedereen’ (Education for All) is een belangrijke doelstelling in de Millenniumdoelen die internationaal zijn vastgesteld. Het betekent dat alle kinderen onderwijs zouden moeten volgen, ongeacht geslacht, etniciteit, sociaal-economische status of extra ondersteuningsbehoefte. Onderwijs verzorgen aan alle kinderen is een grote uitdaging in ontwikkelingslanden omdat veel kinderen niet of nauwelijks onderwijs volgen. Dit geldt in het bijzonder voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften.

Het onderzoek van Meenakshi Srivastava richtte zich op het voorbereiden van leerkrachten op het geven van onderwijs aan kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Het eerste deel van haar onderzoek, een literatuurstudie, wees uit dat duidelijke beleidsvormen, scholen, leerkrachten, en ouders belangrijke factoren zijn om inclusief onderwijs te realiseren. In verschillende ontwikkelingslanden is er duidelijk beleid gericht op het includeren van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. De literatuurstudie liet echter ook zien dat leerkrachten geen positieve attitude hebben, weinig kennis hebben over kinderen met extra ondersteuningsbehoeften en weinig kennis hebben over onderwijsmethodes om deze groep kinderen te onderwijzen.

Het empirische deel van Srivastava’s onderzoek richtte zich op het opleiden van leerkrachten. De leerkrachten worden opgeleid om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op te nemen in de reguliere school. Er was in het bijzonder aandacht voor drie aspecten: de attitude van leerkrachten, de kennis over extra ondersteuningsbehoeften, en de kennis over lesmethoden. Zij voerde de studie is uit in India (Jaipur). Allereerst zijn er vragenlijsten gemaakt om de drie aspecten te meten. Vervolgens is er een trainingsprogramma ontwikkeld en gegeven aan leerkrachten. De effecten van het trainingsprogramma zijn op korte- en lange termijn geëvalueerd d.m.v. de ontwikkelde vragenlijsten. De controlegroep bestond uit een groep leerkrachten die geen training volgden.

Op korte termijn liet de training een verbetering in attitudes zien bij leerkrachten die de training hadden gevolgd, en eveneens een verbetering in de kennis over beperking en de kennis over lesmethodes. Een jaar later volgde een deel van de leerkrachten een opfriscursus, waarvan de effecten vervolgens werden geëvalueerd. Leerkrachten die deze opfriscursus volgden hadden een positievere attitude en meer kennis over beperkingen.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat een dergelijk trainingsprogramma positief kan werken bij de voorbereiding op inclusief onderwijs. Onderwijs voor iedereen komt daar mee binnen bereik.

Meenakshi Srivastava deed haar promotieonderzoek - gefinancierd door het Netherlands Fellowship Programme (NFP)- bij de afdeling Orthopedagogiek van de RUG. Zij is coördinator en trainer inclusief onderwijs bij Umang, Jaipur, India.