Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Focus on your strengths?

The role of perceived relative strengths versus weaknesses in learning effort
Promotie:Dhr. D. (Djoerd) Hiemstra
Wanneer:01 december 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. N. (Nico) van Yperen, prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Focus on your strengths?

Studenten meer gemotiveerd als ze zich kunnen richten op hun sterke kanten

Het idee om te focussen op je sterke kanten heeft de afgelopen jaren, onder invloed van de positieve psychologie, veel weerklank gevonden in de praktijk van het onderwijs en de personeelsontwikkeling. Maar werkt het ook echt? Doen mensen meer hun best als ze leeractiviteiten ondernemen op het gebied van hun sterke in plaats van hun zwakke kanten? En zo ja, hoe kunnen we dit verklaren? Djoerd Hiemstra zocht dit uit.

Focussen op je sterke kanten kan worden gedefinieerd als een zelfreguleringsstrategie die inhoudt dat mensen hun relatief sterke en zwakke kanten identificeren en vervolgens leeractiviteiten ondernemen om hun sterke in plaats van hun zwakke kanten verder te verbeteren. Hiemstra toont in zijn proefschrift aan dat dit inderdaad een motiverende werking kan hebben. In een zelfgestuurde leeromgeving, dus als mensen zich vrij voelen om te leren, zijn mensen geneigd om meer inzet te tonen als ze aan hun sterke in plaats van hun zwakke kanten werken. De verklaring is dat mensen zich competenter voelen als ze leeractiviteiten op het gebied van hun sterke kanten verrichten. Daardoor zijn ze meer intrinsiek gemotiveerd en daarom zijn bereid om zich meer in te zetten.

Hiemstra concludeert echter ook dat deze positieve relatie tussen sterke kanten en inzet zich alleen voordoet in een zelfgestuurde leeromgeving. In een traditionele leeromgeving, waarin mensen gericht zijn op het voldoen aan eisen die door anderen worden gesteld is de relatie juist negatief. Mensen zijn dan geneigd om meer zich meer in te zetten op het gebied van hun zwakke in plaats van hun sterke kanten.

Djoerd Hiemstra verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Hij is beleidsadviseur/onderzoeker bij NHL Hogeschool in Leeuwarden.