Docentenmiddag Spaans
Doel(groep)
(aankomend) docenten in het voortgezet onderwijs.
Landelijke Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB)-campagne waarbij materialen samen met lokale collega’s worden ontwikkeld, in lijn met de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's.
Inhoud
Deze bijzondere Docentenmiddag Spaans, is een kosteloze pilot georganiseerd door Platform Spaans ism met de Lerarenopleiding en de opleiding Europese Talen en Culturen van de Universiteit Groningen en het Expertise Centrum Vakdidactiek Noord (EVN), heeft tot doel de boeiende kanten van onze opleidingen rechtstreeks de vo-klas in te brengen.
Platform Spaans stimuleert het bedenken van nieuwe strategieën om ons vak een impuls te geven en beter zichtbaar te maken. Deze landelijke activiteit is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen verschillende instellingen die zich richten op de opleiding van docenten en studenten Spaans: Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool.
Tijdens deze LOB-campagne ben jij als docent de ambassadeur van het vak Spaans. Deze middag staat in het teken van de vraag hoe het leren van het talen op school en daarmee taalstudies aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor leerlingen. Hoe kan ik hen interesseren voor wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de Spaanse Burgeroorlog of taalvariatie? Hoe kunnen mijn taallessen, door middel van spannende inhoud, bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van mijn leerlingen en daarmee hun interesse in studie- of beroepskeuze voor taal- en cultuurstudies vergroten?
Er is ruimte om samen met collega’s uit je regio te werken aan het ontwerpen van inspirerende lessen. Je ervaart hoe je stapsgewijs lesideeën kunt ontwikkelen rondom de nieuwe domeinen van het examenprogramma: taalbewustzijn en cultuurbewustzijn.
Programma
12.30-13.00h
|
registro e introducción |
13.00-15.00h
|
Ronda I La consciencia lingüística: De la investigación a la clase de ELE Constelaciones Lingüísticas Dominantes, Consciencia Multilingüe Crítica, y Aprendizaje del Español en Los Países Bajos Esta sesión se centrará en familiarizarnos con el concepto de Constelaciones Lingüísticas Dominantes como manera de profundizar nuestra consciencia multilingüe Crítica. Exploraremos investigaciones recientes con maestros de lengua en diferentes contextos, y jugaremos con metodologías artísticas de visualización que podremos importar a nuestras propias clases con alumnado de secundaria. El objetivo es (ayudar a nuestros estudiantes a) ganar amplitud conceptual, ejercer la reflexividad, y aprender a posicionarnos como ciudadanos multilingües en un mundo globalizado. |
15.00-15.15h
|
Pausa con café |
15.15-17.15h
|
Ronda II La consciencia cultural: De la investigación a la clase de ELE Documentales sociopolíticos y la enseñanza del español
Esta sesión se centrará en el uso de documentales para explorar cuestiones políticas, culturales y sociales relacionadas tanto con España como con América Latina, tanto históricamente como en la actualidad. Permitirá debatir cómo encontrar y presentar materiales que capten el interés de estudiantes de diversos orígenes, las fortalezas y limitaciones de este enfoque, así como las posibilidades y restricciones de adoptar este tipo de metodología al nivel de la educación secundaria |
17.15-18.00h
|
Copas
|
Datum, tijd en plaats
Vrijdag 3 oktober 2025, 12.30 - 18:00
Locatie: Harmoniegebouw, zaal wordt nader bekend gemaak na inschrijving, Faculteit Letteren, Rijksuniversiteit Groningen
Tarief
Er zijn geen kosten verbonden aan deze middag.
Minimaal aantal inschrijvingen: 6
Cursusleiding en informatie
Gerdientje Oggel (email: g.a.oggel rug.nl )
Laatst gewijzigd: | 05 september 2025 12:52 |