Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Plenaire lezing 'Wat is kansrijk taalonderwijs in de noordelijke regio?'

Taalonderwijs kan en moet het verschil maken — juist in het noorden van Nederland, waar scholen en opleidingen zich dagelijks inzetten voor kansengelijkheid, maar tegelijkertijd geconfronteerd worden met de specifieke uitdagingen van dunbevolkte regio’s. Denk aan kleine aanstellingen voor taaldocenten, kleine secties met uiteenlopende opvattingen over wat goed taalonderwijs is, en beperkte mogelijkheden voor samenwerking en professionalisering. Tegelijkertijd is het noordelijke taalonderwijs rijk aan taaldiversiteit: naast de instructietalen zijn er regionale talen en variëteiten, evenals de vele talen van leerlingen met een migratieachtergrond — extra bronnen van taal en identiteit die het onderwijs kunnen verrijken.

In het licht van onze regionale realiteit, nodigt deze lezing taaldocenten uit om samen opnieuw na te denken over de rol van taalonderwijs in het kader van kansengelijkheid. De centrale vraag luidt: hoe kunnen we taalonderwijs vormgeven dat kansrijker is voor de noordelijke regio en bijdraagt aan een rechtvaardiger en diverser Noord-Nederland? Deze lezing biedt praktische voorbeelden van benaderingen, geworteld in onderzoek én praktijk in het noorden, en nodigt deelnemers uit om taalonderwijs te zien als een krachtig middel voor sociale betrokkenheid en maatschappelijke verandering.

Plenaire lezing door prof. dr. Joana Duarte.

Laatst gewijzigd:07 november 2025 14:09