“No one learns like me”
Promotie: | M.F. (Fernanda) Esqueda Villegas, MSc |
Wanneer: | 26 juni 2025 |
Aanvang: | 09:00 |
Promotor: | prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert |
Copromotor: | dr. S. (Steffie) van der Steen |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

Inclusie van autistische leerlingen in het reguliere middelbare onderwijs
Door de opkomst van inclusief onderwijs gaan steeds meer autistische leerlingen naar reguliere scholen. Hun specifieke uitdagingen op het gebied van sociale communicatie en interactie worden echter vaak gezien als belemmeringen voor echte inclusie. Daardoor profiteren niet alle leerlingen in gelijke mate van deze leeromgevingen. Fernanda Esqueda Villegas onderzocht de ervaringen van autistische leerlingen op reguliere middelbare scholen in Nederland en Mexico. Haar conclusie is dat hun inclusie kan worden bevorderd door het creëren van een autismevriendelijke omgeving en eenvoudige, praktische stappen, gebaseerd op de behoeften van deze leerlingen.
Haar project laat zien op welke manieren scholen autistische leerlingen beter kunnen ondersteunen. Een belangrijke eerste stap is het bieden van ondersteuning aan leerkrachten zelf. Het geldt vooral bij het ontwikkelen van strategieën om de interesses van leerlingen te herkennen, effectief samen te werken met collega’s en autismevriendelijke lesmethoden toe te passen.
Tegelijkertijd is het cruciaal te kijken naar de perspectieven van autistische leerlingen, omdat leerkrachten hun behoeften niet altijd accuraat inschatten. Hoewel er verschillen zijn tussen de ervaringen van autistische meisjes en jongens, benadrukken beide doelgroepen dat school niet alleen draait om academisch succes, maar ook om het ontwikkelen van een gevoel van verbondenheid en het bevorderen van emotioneel welzijn.
Ten slotte, ongeacht individuele kenmerken en behoeften, zijn autistische leerlingen vaak meer betrokken bij de les wanneer er zowel ruimte is voor autonomie als een duidelijke structuur wordt geboden. Positieve interacties met leerkrachten en medeleerlingen versterken bovendien hun leerproces en helpen hen om hun doelen te bereiken.