Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

RUG en NIDI bestendigen strategische samenwerking

30 juni 2023

De Rijksuniversiteit Groningen en de KNAW hebben een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI). Samen willen de universiteit en het wetenschappelijke topinstituut de nationale en internationale kennisinfrastructuur op het gebied van bevolkingsvraagstukken verder versterken.

‘Wij zijn trots op de samenwerking met het NIDI. Het is onze gezamenlijke ambitie om het kennislandschap te blijven verrijken’, zegt rector magnificus Cisca Wijmena. ‘Je hoeft de krant maar open te slaan, een vergadering van het Europees Parlement bij te wonen of discussies aan de keukentafel te voeren om te merken dat demografie en het werkveld van het NIDI ontzettend relevant en actueel zijn.’

Demografisch onderzoek

NIDI is hét nationale demografisch instituut van Nederland waar het onderzoek naar onderwerpen als migratie en integratie, arbeidsmarkt en sociale zekerheid, en vergrijzing en familierelaties samenkomt. Kenmerkend voor haar onderzoek is de interdisciplinaire aanpak en internationale oriëntatie.

Vlnr: Johan Woltjer (decaan Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen RUG), Helga de Valk (directeur NIDI), Brenda Penninx (vicepresident KNAW - digitaal aanwezig), Cisca Wijmenga (rector magnificus RUG), Aat Liefbroer (NIDI en RUG) en Kène Henkens (NIDI en RUG-UMCG).

Grote maatschappelijke transities

Wijmenga: ‘In deze samenwerking zien we mooie kansen voor de wisselwerking tussen bevolkingsvraagstukken en de grote maatschappelijke transitievraagstukken waar ook de RUG zich op richt: duurzame samenleving, meer gezonde jaren en energie.

Aangezien bevolkingsvraagstukken al deze opgaven doorkruisen, biedt het partnerschap met het NIDI uitstekende kansen voor nieuw onderzoek en innovatie op deze terreinen. In Groningen wordt immers al jaren intensief samengewerkt met de faculteiten Ruimtelijke Wetenschappen, Gedrags-en Maatschappijwetenschappen en het UMCG. Een sprekend voorbeeld daarvan is het grote bevolkingsonderzoek Lifelines, waar liefst 10% van de Noord-Nederlanders aan mee doet. Daarnaast gaan we de komende periode de verbinding tussen NIDI en onze Schools voor Wetenschap en Samenleving intensiveren.’

Laatst gewijzigd:30 juni 2023 12:02