Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Onderzoeksproject Floating Future gefinancierd door NWO

11 juli 2023

Hoe kunnen we ons dichtbevolkte land leefbaar houden? Er is toenemende vraag naar ruimte voor wonen, industrie, energietransitie en voedselproductie. Zo’n 60% van ons land is nu al kwetsbaar voor overstromingen, en door klimaatverandering vormen zeespiegelstijging en rivier afvoeren een toenemende bedreiging. Maar behalve risico’s, biedt het water ook kansen voor nieuwe vormen van veilig ruimtegebruik: grootschalig drijvend bouwen. Het onderzoeksprogramma “Floating Future” onderzoekt vanuit governance, technologie en ecologie hoe we drijvend bouwen op grote schaal mogelijk kunnen maken en wat de sociale acceptatie hiervan is. We ontwikkelen drijvende klimaatadaptieve perspectieven voor het binnenland (IJmeer), havensteden en de Noordzee.

De Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen neemt als consortiumpartner deel aan Floating Future. Betrokken zijn dr. Margo van den Brink, prof. dr. Ina Horlings, prof. dr. Jos Arts en dr. Britta Restemeyer.

Zie ook nwo.nl

Laatst gewijzigd:11 juli 2023 14:34