Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Oplossingen voor energiearmoede vinden door middel van theater

01 mei 2023
Oplossingen voor energiearmoede vinden doormiddel van theater

Steeds meer huishoudens hebben moeite om de energierekening te betalen. Bestaande studies hebben aangetoond welke regio’s, woningen, en huishoudens kwetsbaar zijn voor energiearmoede. De kennis over de betekenis van leven met energie-armoede is echter nog beperkt. Sander van Lanen, onderzoeker bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, gaat een theaterstuk maken om mogelijke oplossingen voor energiearmoede te vinden. Hij krijgt hiervoor een subsidie van NWO van 50.000 euro.

Met het StEP-project (Staging Energy Poverty – exploring lived experiences of energy poverty through theatre methods) gaat Van Lanen met behulp van forum theater onderzoek doen naar energiearmoede. Het project heeft als doel om inzicht te krijgen in de ervaringen van huishoudens die te maken hebben met energiearmoede en om mogelijke oplossingen hiervoor te vinden. Door middel van participatief theater wil StEP deze ervaringen centraal stellen en bespreken met deelnemers, beleidsmakers en sociaal werkers.

De ervaringen van huishoudens die met energiearmoede leven worden verzameld en omgezet in een kort theaterstuk. Vervolgens zal dit stuk opgevoerd worden voor relevante professionals en andere mensen die met energiearmoede te maken hebben. Hierbij is er ruimte voor interventies van het publiek. Het theaterstuk bestaat uit drie rondes. In de eerste ronde zijn de bezoekers puur toeschouwers. In de tweede ronde worden ze aangemoedigd om hun ervaringen te delen, waarna de acteurs hierop improviseren. In de derde ronde kunnen toeschouwers zelf het podium op komen om deel te nemen aan het toneelstuk. Het doel hiervan is niet-ervaringsdeskundigen mee te nemen in de leef- en ervaringswereld van energiearmoede. Hierna volgt een groepsgesprek. De input van het publiek tijdens de theaterrondes en het groepsgesprek wordt gebruikt als onderzoeksdata.

Het doel van dit project is om beter inzicht te krijgen in leef- en ervaringswereld van energiearmoede en om innovatieve strategieën te vinden om hiermee om te gaan. Ook wordt er onderzocht op welke manier participatief theater kan bijdragen aan het vinden van oplossingen en interventies. Met dit onderzoek hoopt StEP te kunnen bijdragen aan passende beleidsoplossingen en verbeterstrategieën voor huishoudens die te maken hebben met energiearmoede.

Laatst gewijzigd:08 mei 2023 16:52