Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Rijksuniversiteit Groningen neemt deel aan HORIZON 2020 European Green Deal-project met Tangram visualisatie

01 februari 2022

Bij klimaatissues is participatie een voorwaarde voor het slagen van institutioneel beleid en projecten. Gedragsveranderingen van grote populaties zijn van vitaal belang tijdens de implementatie van de Europese Green Deal (EGD). De huidige maatregelen zijn echter niet geschikt om alle stakeholders hier actief bij te betrekken.

Op 1 februari start het HORIZON 2020-onderzoeksproject Bouwen aan een koolstofarme, klimaatbestendige toekomst: onderzoek en innovatie ter ondersteuning van de Europese Green Deal (EGD) genaamd PHOENIX (Participation in HOlistic ENvironmental/Ecological Innovations). In PHOENIX is er daarom aandacht voor het meer holistische concept van Democratische Innovatie (DI), een term die wordt geassocieerd met inspanningen om het democratisch proces toegankelijker te maken. Het omvat ruimten waar burgers zich hebben kunnen organiseren om een constructieve dialoog en effectieve onderhandelingsarena's met politieke actoren vorm te geven.

PHOENIX maakt gebruik van Tangram om dit visueel inzichtelijk te maken, een puzzel bestaande uit zeven ‘tans’, die samen kunnen worden gevoegd om duizenden verschillende vormen te vormen binnen het vierkante frame.

Tangram

De Tangram-methode biedt de mogelijkheid om een reeks instrumenten en verschillende methodologieën (de gekleurde tans) te ontwerpen. Deze kunnen worden gecombineerd om diverse ontwerpen te maken van Verrijkte Democratische Innovaties (de vormen gemaakt met de tans), die op hun beurt kunnen helpen om de uitdagingen van de Europese Green Deal het hoofd te bieden in verschillende contexten.

Hoogleraar Economische Geografie aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Dimitris Ballas, heeft 276.650 euro toegekend gekregen om namens de Rijksuniversiteit Groningen deel te nemen aan PHOENIX. De belangrijkste bijdrage van de RUG aan PHOENIX en de Tangram-methode is de analyse en geovisualisatie van geschikte secundaire datasets en de ontwikkeling en toepassing van geschikte sociaal-ruimtelijke simulaties, waaronder ruimtelijke microsimulatie en agent based models. Het RUG-onderzoeksteam bestaat naast Dimitris Ballas ook uit Richard Rijnks, Daniella Vos (beide van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen) en Wander Jager (Center for Social Complexity Studies / University College Groningen).

PHOENIX verbindt een multidisciplinair consortium van 15 partners uit de EU en geassocieerde landen en heeft een totaalbudget van bijna 5 miljoen euro. Academische partners, waaronder: politicologen, sociologen, rechtsgeleerden, ICT-experts, psychologen, geografen, stedenbouwkundigen en een reeks methodologische partners met een achtergrond in het organiseren en evalueren van participatieve en overlegprocessen en e-governance via ICT-platforms die sociale dialoog faciliteren. Het consortium wordt gecoördineerd door het Centrum voor Sociale Studies van de Universiteit van Coimbra in Portugal.

Laatst gewijzigd:01 februari 2022 13:08