Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Sjoerd Beugelsdijk benoemd tot lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

17 februari 2023
Hoogleraar Sjoerd Beugelsdijk

Sjoerd Beugelsdijk, hoogleraar International Business aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, is benoemd tot nieuw lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Beugelsdijk werd in 2009, op 32-jarige leeftijd, benoemd tot hoogleraar aan de RUG. Daarvoor was hij als universitair hoofddocent werkzaam bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij promoveerde in 2003 aan de Universiteit van Tilburg en was daar tot 2004 docent.

Diversiteit, identiteit en polarisatie

Beugelsdijk is een expert op het gebied van economische globalisering en culturele diversiteit. Hij was redacteur en co-auteur van het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau 2019 over de Nederlandse nationale identiteit. In 2019 ontving hij de JIBS zilveren medaille voor zijn bijdrage aan het veld en in 2021 publiceerde hij het populairwetenschappelijke boek De verdeelde Nederlanden, over polarisatie in Nederland. Het boek werd landelijk goed ontvangen.

Beugelsdijk heeft meer dan 70 wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en was readctielid voor speciale nummers van toonaangevende tijdschriften, zoals Journal of International Business Studies en Journal of Economic Geography. Voor zijn onderzoeksprojecten ontving Beugelsdijk in totaal ruim 1 miljoen euro aan competitieve subsidie (Rubicon, Veni, Vidi) van de NWO.

De KHMW

De KHMW, het oudste 'Geleerde Genootschap' in Nederland, werd opgericht in 1752. De KHMW houdt zich sinds de oprichting bezig met het bevorderen van wetenschap en wil een brug slaan tussen wetenschap en samenleving.

Laatst gewijzigd:17 februari 2023 17:56