Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

FEB-onderzoeker Willem de Boer wint Boymansprijs 2022 voor beste sportonderzoek

25 november 2022
Researcher Willem de Boer
Willem de Boer ontving de Boymansprijs op de Dag van het Sportonderzoek (Foto: Elisa Ostet)

Willem de Boer, voormalig promovendus bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en momenteel onderzoeker en docent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, heeft de Boymansprijs gewonnen voor het beste proefschrift op het gebied van sport, lichamelijke opvoeding en recreatie. De Boer krijgt de prijs voor zijn proefschrift ‘Sport as a medicine for health and health inequalities’.

De Boer, die bij FEB promoveerde onder begeleiding van professor Ruud Koning en professor Jochen Mierau, ontving de prijs tijdens de Dag van het Sportonderzoek op donderdag 24 november. Volgens het juryrapport levert De Boer met zijn proefschrift een grote bijdrage aan de discussie over het maatschappelijk belang van sport en bewegen. Het proefschrift geeft een feitelijke onderbouwing aan breed gedeelde inzichten en zet die inzichten krachtig neer door adequaat gebruik van theorie en kwantitatieve onderzoeksmethoden.

Bewustwording creëren

De Boer is blij met de prijs die hij ziet als een erkenning voor zijn werk en als stimulans voor andere sportonderzoekers. In zijn proefschrift laat hij zien dat sportdeelname de grote gezondheidsverschillen tussen lage en hoge inkomensgroepen voor een belangrijk deel verklaart. Ook laat De Boers onderzoek zien dat er in wijken waar er meer mensen lid zijn van een sportvereniging gemiddeld substantieel lagere zorgkosten zijn. De sporteconoom hoopt dat de toekenning van de Boymansprijs helpt om het belang van sport en bewegen te vergroten, vooral buiten de sportwereld. “Hopelijk gaan beleidsmakers steeds meer inzien dat de potentiële opbrengsten en kostenbesparingen die sport teweegbrengt enorm zijn. Dat geldt mogelijk nu meer dan ooit, gezien de coronacrisis (en mogelijk ook de energiecrisis) de bewegingsarmoede in Nederland lijken te verergeren, met name onder lage inkomensgroepen.”

Stimulering voor sportonderzoek

De Boymansprijs wordt sinds 1987 uitgereikt aan het beste proefschrift op het gebied van sport, lichamelijke opvoeding en recreatie. Door het jaarlijks toekennen van de Boymansprijs wil de stichting Boymansfonds wetenschappers van universiteiten en hogescholen stimuleren tot onderzoek en publicatie op het gebied van lichamelijke opvoeding, sport en recreatie. De Boymansprijs voor beste proefschrift bestaat uit een geldbedrag van 1.250 euro, een oorkonde en een bronzen plaquette.

Lees meer over Willem de Boers promotieonderzoek op het FEB blog.

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 11:32