Versterken prijskwaliteitverhouding goede strategie om klanten te behouden tijdens recessie [PhD Yi-Chun Ou, 24 april]
Binnen de dienstensector concurreren bedrijven hevig met elkaar om de loyaliteit van de klant te winnen. Er zijn drie marketingstrategieën die klantloyaliteit effectief beïnvloeden, te weten ‘kwaliteitswaarde’, ‘merkwaarde’ en ‘relatiewaarde’. De impact van die strategieën op klantloyaliteit hangt echter sterk af van de markt- en bedrijfscontext, zoals economische omstandigheden en concurrentie. Yi-Chun Ou onderzocht cruciale contextfactoren die de relatie tussen strategieën en klantloyaliteit beter kunnen verklaren. Tijdens recessies is vooral het versterken van de prijskwaliteitverhouding een effectieve strategie is om klanten te behouden, concludeert Ou.
Zij onderzocht ook waarom bepaalde loyaliteitsstrategieën in sommige sectoren beter werken dan in andere sectoren. Ou toont aan dat loyaliteitsstrategieën effectiever zijn in sectoren waar klanten een contract hebben (zoals de telecom- en verzekeringssector), dan bij sectoren waar klanten geen contract hebben (zoals de retail). Ook concludeert zij dat het belang van loyaliteitsstrategieën toeneemt in sectoren met een hevige concurrentie. Opvallend genoeg profiteren marktleiders minder van het werken aan loyaliteit.
Bedrijven spelen sinds enige tijd meer in op de emoties van klanten, en proberen deze positief te beïnvloeden. Ou betwijfelt of dat een juiste strategie is. Positieve emoties leiden inderdaad tot een hogere loyaliteit, maar ze zorgen er ook voor dat de effecten van bijvoorbeeld het merk en de relatiewaarde afnemen. Met de resultaten van de drie studies in haar proefschrift kunnen bedrijven context-specifieke loyaliteitsstrategieën ontwikkelen om zo succesvol klanten te behouden.
Yi-Chun Ou voltooide de Research Master in Human Behaviour in Social Contexts aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichte haar promotieonderzoek bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Proefschrift: Toward a further understanding of drivers of customer loyalty across economic conditions, industries, firms, and customers
Promotor(s): prof.dr. P.C. Verhoef
Aanvang: | 16:15 |
Waar: | Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 09:49 |
Meer nieuws
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...
-
25 april 2024
Jenny van Doorn and co-authors receive 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award
Jenny van Doorn and co-authors Martin Mende, Maura L. Scott (both Florida State University), Dhruv Grewal (Babson College) and Ilana Shanks (Stony Brook University) have won the 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award. They received the award for their paper...
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...