Mariska Verstappen wint Leeflang Scriptieprijs | Onderzoek over online reviews
Voor haar scriptie "How reviews are reviewed: The impact of readability and social factors on the usefulness of online consumer reviews" heeft studente Mariska Verstappen de Leeflang Scriptieprijs 2014 van de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde gewonnen. Deze prijs voor de beste marketingscriptie geschreven door een RUG student wordt sinds 2002 jaarlijks uitgereikt. De winnaar ontvangt een bedrag van 1000 Euro.
Mariska Verstappen heeft de prijs uitgereikt gekregen door professor Peter Leeflang op 5 maart, tijdens het congres van MARUG, de Marketing Associatie Rijksuniversiteit Groningen. De scriptie dingt als Groningse inzending mee naar de Nationale Marketingscriptieprijs.
Zonder spelfouten
Mariska verrichtte onderzoek naar de impact van online reviews en keek daarbij speciaal naar de leesbaarheid van berichten en de mate waarin de lezer en de schrijver op elkaar lijken. Ze ontdekte dat klanten vooral die reviews nuttig vinden die goedgestructureerd en zonder spelfouten geschreven zijn en bovendien gepost zijn door een persoon die van hetzelfde geslacht en dezelfde leeftijd is en uit hetzelfde land komt als de lezer.
“Relevant voor praktijk en wetenschap”
Het juryrapport vermeldt: “In haar thesis behandelt Mariska Verstappen een interessant onderwerp wat voor wetenschap en praktijk in gelijke mate relevant is. Het onderzoek is gedaan onder een steekproef van echte klanten en de conclusies zijn duidelijk en concreet. De jury verwacht dat deze inzending een goede kans maakt bij de competitie voor de Nationale Marketingscriptieprijs.”
De jury bestond uit: Peter C. Verhoef (jury- en vakgroepvoorzitter), Tom Wilms (EffectiveBrands), Edwin Kooge, Jaap E. Wieringa (hoogleraar FEB), Jenny van Doorn (jurysecretaris en universitair hoofddocent FEB).
Leeflangprijs
De scriptieprijs is in 2002 ingesteld ter ere van het 25-jarig ambtsjubileum van Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Frank M. Bass professor of Marketing aan de FEB. Er waren dit jaar 5 scripties genomineerd als kanshebbers; de scripties van Nhat LE Quang getiteld “The effects of employee-customer interface on customer satisfaction and WOM intentions in a customer-contact center “ en Age Huitema met de titel “The reward, the experience, or the rewarding experience? Identifying customer segments using drivers of (non-) participation in short-term loyalty programs” eindigden eveneens in de top 3 en kregen een eervolle vermelding.
Noot voor de pers
Voor meer informatie: dr. Jenny van Doorn, jurylidLaatst gewijzigd: | 31 januari 2023 15:38 |
Meer nieuws
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...
-
25 april 2024
Jenny van Doorn and co-authors receive 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award
Jenny van Doorn and co-authors Martin Mende, Maura L. Scott (both Florida State University), Dhruv Grewal (Babson College) and Ilana Shanks (Stony Brook University) have won the 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award. They received the award for their paper...
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...