Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Adriaan Soetevent hoogleraar micro-economie aan de FEB

25 januari 2013

Prof.dr. A.R. Soetevent, momenteel hoogleraar Empirical Microeconomics aan de UvA, wordt hoogleraar micro-economie aan de FEB als opvolger van Jose Luis Moraga Gonzalez. Soetevent zal per augustus 2013 beginnen aan de FEB.

Soetevent (1976) promoveerde in 2004 cum laude in Groningen en werd daarna universitair docent Industriële Organisatie aan de UvA. Hij is tevens opleidingsdirecteur en fellow van het Tinbergen
Instituut.

Soetevent verbleef voor zijn onderzoek als fellow aan Tufts University in Boston en aan de University of Wisconsin in Madison. Hij ontving diverse beurzen voor zijn onderzoek, waaronder een Veni-subsidie van NWO voor het onderzoeksproject Locational choice, price competition and consumer switching on networks. Soetevent publiceerde in diverse internationale wetenschappelijke tijdschriften zoals American Economic Review, RAND Journal of Economics, Journal of Public Economics, American Economic Journal: Economic Policy en Journal of Applied Econometrics.

Onderzoek
Adriaan Soetevent heeft empirisch onderzoek verricht naar sociale interacties in het consumptiegedrag van huishoudens. Ook onderzocht hij factoren die de hoogte van giften aan goede doelen tijdens van-deur-tot-deur collectes beïnvloeden, zoals de aangeboden betaalwijze of het kunnen winnen van een prijs.

Soetevents onderzoek kent twee speerpunten: empirisch onderzoek naar een aantal vanuit mededingingsoogpunt belangrijke productmarkten die gekenmerkt worden door imperfecte concurrentie. Zo doet hij momenteel onderzoek naar de werking van de Nederlandse benzinemarkt. Het blijkt bijvoorbeeld dat het veilen van benzinestations aan de snelweg door de Nederlandse overheid geen effect heeft gehad op het prijsniveau.

Het tweede speerpunt richt zich op vraagstukken op het snijvlak van de gedragseconomie en de industriële organisatie. Een algemene vraag is bijvoorbeeld in welke markten consumenten niet-rationele beslissingen nemen en in hoeverre productaanbieders deze irrationaliteit kunnen uitnutten.

Laatst gewijzigd:25 januari 2023 15:49
View this page in: English

Meer nieuws

  • 01 mei 2024

    Gedragswetenschapper Carsten de Dreu benoemd tot hoogleraar

    De Rijksuniversiteit Groningen kondigt met veel genoegen de benoeming aan van de gerenommeerde sociale- en gedragswetenschapper Carsten de Dreu tot onderzoekshoogleraar aan de RUG.  De Dreu gaat de interfacultaire leerstoel Fundamenten van...

  • 29 april 2024

    Koninklijke onderscheiding voor Gerard van den Berg

    Professor Gerard van den Berg is benoemd tot Officier in de Orde van Orange-Nassau. Hij ontving de onderscheiding van burgemeester Koen Schuiling in het Stadhuis van de gemeente Groningen.

  • 29 april 2024

    Guido Berends and Hylke Dijkstra win FEB Research Awards 2023

    The awards for best PhD thesis and best graduate of the research master were presented at the annual PhD conference held on April 18. Guido Berends won the Best PhD Thesis Award 2023 and Hylke Dijkstra won the Research Master Graduate Award 2023.