Laurens Sloot bekleedt nieuwe leerstoel Entrepreneurship in Retailing
De Faculteit Economie en Bedrijfskunde heeft prof.dr. Laurens Sloot met ingang van 1 februari benoemd tot bijzonder hoogleraar Entrepreneurship in Retailing (Ondernemerschap in de detailhandel). Sloot zal zich richten op de succesfactoren van zelfstandige ondernemers en de gevolgen van de groeiende digitalisering in de detailhandel. De nieuwe leerstoel is ingesteld op verzoek van Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO) en geldt voor een periode van vijf jaar.
‘Regelmatig blijkt dat winkels die gerund worden door zelfstandig ondernemers sneller groeien dan winkels die aangestuurd worden door filiaalmanagers. De vraag is hoe dit komt en welke eigenschappen een ondernemer een succesvolle ondernemer maken’, zegt Sloot over een van de speerpunten van zijn toekomstige onderzoek. ‘Daarnaast wil ik meer duidelijkheid krijgen over de vraag hoe ondernemers moeten omgaan met de toenemende digitalisering. Welke kansen en uitdagingen biedt dit en hoe kunnen zelfstandig ondernemers klanten bedienen die digitaal willen bestellen via online platforms als Zalando, Amazon en Bol.com?’
Grote stimulans
De Stichting LRO heeft ten doel het waarborgen en collectief ondersteunen van het zelfstandig ondernemerschap op lokaal niveau. Dit doet zij door het instellen van leerstoelen, het faciliteren van promovendi en het organiseren van bijeenkomsten en congressen voor zelfstandig ondernemers en franchisenemers.
De Stichting LRO is verheugd met de vestiging van de bijzondere leerstoel Entrepreneurship in Retailing, zegt voorzitter Hans van Well. ‘Het instellen van deze leerstoel is een grote stimulans voor het academisch onderzoek in het brede werkveld van zelfstandig ondernemers in de retailsector. Ook kan de leerstoel een steun in de rug zijn voor het imago van het zelfstandig ondernemerschap in de retail. Ondanks het grote succes van veel zelfstandig ondernemers gaat het in de media vaak over de grootwinkelbedrijven, terwijl het vaak de zelfstandig ondernemers zijn die maatschappelijk veel meerwaarde bieden op lokaal niveau.’
Kennisdelen
Een belangrijk doel is dat zelfstandige ondernemers en franchisenemers profiteren van de nieuwe leerstoel, stelt Sloot. ‘Naast het de wetenschappelijke publicaties die ik samen met een nog aan te trekken promovendus zal schrijven, zullen we de meest relevante bevindingen ook via rapporten, workshops en seminars gaan delen met zelfstandig ondernemers in de retail.’
Over Laurens Sloot
Laurens Sloot is als programmadirecteur van de Executive MBA verbonden aan de University of Groningen Business School (RUG). Tevens is hij (parttime) directeur van EFMI Business School. De afgelopen acht jaar bekleedde Laurens Sloot bij de vakgroep Marketing van de RUG de Anton Dreesmann leerstoel voor Retailmarketing.
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 16:21 |
Meer nieuws
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
08 juli 2024
Nieuwe samenwerking UGBS en Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen: opleidingen voor professionals
Het samenbrengen van kennis en ervaring van beide partners levert nieuwe opleidingsmogelijkheden voor werkenden in uiteenlopende organisaties.
-
02 juli 2024
Roeping of noodzakelijk kwaad?
Het is belangrijk om te weten hoe werknemers hun baan zien, ontdekte Milena Nikolova. De hoogleraar Economics of Well-being onderscheidt drie verschillende arbeidsmotivaties.