Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Professor Herman de Jong ontvangt 800K subsidie ​​voor nieuwe Nederlandse database

08 juni 2020
Prof. Herman de Jong

De Jong ontvangt de beurs voor het bouwen van een nieuwe Nederlandse database met Nederlandse bedrijfs- en beursgegevens voor de periode 1796-1980. De beurs wordt toegekend door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) in samenwerking met digitale infrastructuren CLARIAH en ODISSEI.

De Jong: 'Onderwijs en onderzoek over grote bedrijven in zaken, financiën en economie zijn vooral afhankelijk van Amerikaanse gegevens, gemakkelijk verkrijgbaar maar niet erg relevant voor Nederland. Om dit te verhelpen, bouwen we NEDHISFIRM, een uitgebreid informatiesysteem met Nederlandse bedrijfs- en beursgegevens voor de periode 1796-1980.

Historici en economen werken nauw samen om nieuwe en essentiële gegevens te verschaffen om de langetermijnevolutie van de Nederlandse financiële markten, bedrijven en overheidsfinanciën in hun maatschappelijke context te begrijpen. NEDHISFIRM, dat nauw is gemodelleerd naar bewezen systemen in België en Frankrijk, levert innovatieve documentatiestandaarden die metadata-indelingen samenbrengen en een architectuur die de volgende generatie van data-extractie- en verrijkingssystemen uit historische bronnen faciliteert. '

De Jong legt de maatschappelijke relevantie van het systeem uit: 'We hebben dit systeem nodig omdat uitgebreide Nederlandse gegevens aanzienlijk bijdragen aan de huidige Europese inspanningen om een ​​noodzakelijke correctie te bieden aan dominante, uit de VS afkomstige veronderstellingen over moderne financiën en de evolutie van de financiële markten.

Bovendien zijn of worden er overal systemen gemaakt die bedrijfs- en financiële gegevens op lange termijn met elkaar verbinden en diepgaande analyses van het financiële systeem van een land mogelijk maken, dus de Nederlandse universiteiten moeten dringend een inhaalslag maken. NEDHISFIRM voorziet in de snel groeiende vraag naar digitale bedrijfsinformatie van economen en economische historici.

De database kan door academici worden gebruikt voor lesmateriaal en onderzoek, maar is ook interessant voor financiële en zakelijke journalisten, maar ook voor andere economische dataproviders zoals Datastream, Orbis of de GF Database.'

De Jong werkt samen met professor Abe de Jong (Monash University en Erasmus Universiteit), professor Joost Jonker (Universiteit van Amsterdam/IISG) en professor Oscar Gelderblom (Universiteit Utrecht) aan de nieuwe database.

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 13:38