Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Oratie Rian Drogendijk: Varifocus gevraagd: multinationals en internationale duurzaamheidsstrategieën

07 oktober 2022
Hoogleraar International Business Rian Drogendijk (foto: Reyer Boxem)

Multinationale ondernemingen hebben te maken met grote verschillen in waarden, normen en voorkeuren van mensen in de landen waar ze activiteiten hebben. Het vakgebied International Business bestudeert hoe die culturele en institutionele verschillen tussen landen van invloed zijn op de strategische keuzes van multinationals, bijvoorbeeld waar ze investeren en hoe, maar ook hoe deze bedrijven georganiseerd zijn en bestuurd worden. De diversiteit in de omgeving heeft namelijk ook zijn weerslag binnen het bedrijf: het is voor het hoofdkantoor moeilijk om te overzien wat er overal in het bedrijf en de complexe internationale omgeving gebeurt. Bovendien bestaat de diversiteit aan normen, waarden en opvattingen ook binnen de eigen organisatie, dus het is vaak lastig om iedereen op één lijn te krijgen voor strategische doelstellingen, vooral als die doelstellingen niet overal op dezelfde manier gewaardeerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke uitdaging voor het bedrijfsleven vandaag de dag: het ontwikkelen en doorvoeren van een duurzaamheidsstrategie.

Multinationals en duurzaamheid

Het belang van een duurzame bedrijfsvoering is groter dan ooit. Bedrijven ervaren een steeds grotere druk, van binnen en buiten, om hier serieus aan te werken. De meeste bedrijven zijn daarom druk bezig met het ontwikkelen van een strategie die niet alleen goed is voor ‘profit’, maar ook voor ‘people’ en ‘planet’. Multinationals zijn bijzondere spelers in dit verband, omdat ze een groot bereik en ook een grote verantwoordelijkheid hebben. Er is daarom al best wat onderzoek gedaan naar multinationals en hun duurzaamheidsstrategieën. Tegelijkertijd bestaan er nog veel vragen over hoe een duurzaamheidsstrategie met doelstellingen voor people, planet en profit daadwerkelijk doorgevoerd kan worden in een multinationale onderneming met activiteiten in (een groot aantal) verschillende landen. Ook als de CEO en het topmanagement van de organisatie dit wil, is het moeilijk om iedereen mee te krijgen met die doelstellingen die ook nog eens met elkaar in tegenspraak kunnen zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de (verloren) strijd van Paul Polman in Unilever, veel beschreven in de nationale en internationale pers. Maar ook in andere multinationals lijkt de laag van managers onder de top moeilijk te bewegen, helemaal wanneer de internationale verschillen groot en duurzaamheidsdoelstellingen meer divers en complex zijn.

Varifocus gevraagd

Voor het doorvoeren van een duurzaamheidsstrategie lijkt een soort varifocus, of aandacht voor meerdere en soms conflicterende doelstellingen, noodzakelijk. Varifocus vereist dat er in de gehele organisatie structurele aandacht komt voor doelstellingen van duurzaamheid (people en planet) naast meer traditionele doelstellingen (profit).

Meer onderzoek is nodig om te begrijpen hoe een multinational zo’n varifocus doelstelling kan ontwikkelen en hoe de culturele en institutionele verscheidenheid binnen het bedrijf en haar omgeving daar een rol in speelt. Vervolgens, welke structuur-oplossingen kunnen helpen bij de integratie van duurzaamheidsstrategieën in multinationals? En tenslotte, hoe werken multinationals samen met partners, bijvoorbeeld NGO’s, om hun duurzaamheidsdoelstellingen te integreren in activiteiten in het buitenland? Hoogleraar International Business Rian Drogendijk houdt zich in haar onderzoek bezig met deze en andere vragen met betrekking tot de specifieke uitdagingen van multinationals voor het ontwikkelen en doorvoeren van een varifocus strategie. Voor het beantwoorden van deze vragen is nog veel onderzoek nodig de komende tijd. In haar oratie licht Drogendijk een tipje van de sluier op.

Meer informatie

De oratie van Rian Drogendijk vindt plaats op Vrijdag 14 oktober 2022, 14:15 – 15:00, in de aula van het Academiegebouw.

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 7 oktober via het aanmeldformulier .

Livestream op 14 oktober, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

Vragen? Neem contact op met Rian Drogendijk.

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 11:32