Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Onderwijs Focusgebieden

Digitalization and Artificial Intelligence

Waardevolle toevoeging aan je FEB MSc diploma!

  • Deze focus area is vernieuwd vanaf 1 september 2024 en heette voorheen: Digital business. 
  • Momenteel zijn cursussen in dit focusgebied alleen toegankelijk voor studenten van de MSc BA, de MSc Marketing en de MSc TOM als onderdeel van het reguliere programma.
  • Studenten die hun studie starten na 01.09.2024 vallen onder de nieuwe regels en vakken die toegankelijk zijn voor studenten van MSc Accountancy and Controlling (alle profielen), MSc Business Administration (alle profielen), MSc Human Resource Management and MSc Marketing (beide tracks)

Focusgebied Digital Business

Het Focusgebied Digitalization and Artificial Intelligence uitgelegd

Digitale transformatie en de implementatie van nieuwe digitale technologieën (bijv. cloud computing, big data of kunstmatige intelligentie) hebben de spelregels in veel industrieën fundamenteel veranderd. Nieuwe start-ups bedreigen bestaande bedrijfsmodellen en industriële logica door het gebruik van digitale technologieën en slagen erin oude marktleiders uit de markt te drukken (bijv. Netflix vs. Blockbuster). Tegenwoordig zijn technologiebedrijven zoals Amazon, Facebook en Google de meest waardevolle bedrijven en gevestigde industrieleiders moeten manieren vinden om technologie te integreren in hun activiteiten of het risico lopen om ook ingehaald te worden.
Recentelijk heeft kunstmatige intelligentie (AI) enorme sprongen gemaakt in de vorm van generatieve AI en grote taalmodellen (LLM's). Deze technologie bootst menselijke oordeels- en besluitvorming na en automatiseert in hoog tempo wat voorheen was voorbehouden aan menselijke werknemers. Met een toenemend ontwikkelingstempo wordt kennis over deze technologieën een cruciale troef voor de toekomst.

Met de focus area Digitalisering en Kunstmatige Intelligentie beschik je over gespecialiseerde kennis en vaardigheden om digitale zakelijke kansen te herkennen en te benutten, digitale bedrijfsmodellen te implementeren en AI te gebruiken voor digitale innovaties. Deze focus area is vooral aan te raden voor studenten die geïnteresseerd zijn in de gevolgen van digitale technologieën. De focus area richt zich zowel op technisch onderlegde studenten als op studenten die geïnteresseerd zijn in de managementkant. De kennis die je in de vakken en in de scriptie opdoet, kun je in alle bedrijfstakken gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als managementconsultant voor digitale transformatie, als digitaal manager in multinationale en lokale bedrijven, als marketingprofessional voor datagestuurde verkoop en omnichannelmanagement, als ondernemer binnen digitale ondernemingen of als beleidsadviseur binnen een (overheids-/NGO-)instantie voor de ontwikkeling van een digitale samenleving.

Disclaimer: Sommige van de vakken hebben capaciteitsbeperkingen en/of een selectieprocedure. Deze maatregelen zijn specifiek voor interdisciplinaire en/of uitdagingsgerichte vakken toegepast om kwaliteit te garanderen. De maatregelen zijn na zorgvuldige overweging tot stand gekomen.

Meer informatie

Ben je een huidige FEB-student? Lees hier meer over de vereisten, hoe je je kunt aanmelden en de voorwaarden voor aantekeningen op je diploma.

Meer informatie

Heb je een vraag voordat je je wilt inschrijven, of volg je een andere FEB Masteropleiding dan hierboven genoemd wordt en wil je het focusgebied Digital Business als extracurriculair programma volgen, neem dan contact op met de focusgebiedcoördinator dr. Nicolai Fabian via db.focus.area rug.nl.

Laatst gewijzigd:11 april 2024 12:44
View this page in: English