Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBFEB Alumni Network

News

Business Meets University: events om samen aan succes te werken
Wanneer:15 februari 2018

Meermaals per jaar organiseren we events voor bedrijven en ondernemers om ervaringen en kennis uit te wisselen en om samen te werken aan business cases. Met ervaren professionals en docenten en met jonge talenten die een fris perspectief bieden. Dit leidt tot een inspirerende dynamiek en een snelkoker van nieuwe ideeën voor groeiende organisaties.

Supermarktklanten opgelet: tijdens boodschappen doen varieert onze prijsgevoeligheid
Wanneer:05 februari 2018

Het moment waarop een klant in de supermarkt een aanbieding onder ogen krijgt, beïnvloedt de kans dat hij op het aanbod ingaat. Onze prijsgevoeligheid varieert namelijk gedurende de rondgang langs de schappen, concludeert Koert van Ittersum, hoogleraar marketing en consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Voor reguliere supermarktklanten is de prijsgevoeligheid het laagst aan het begin en aan het einde van het boodschappen doen, en het hoogst in het midden van de zogenoemde shopping trip. Dat is voor consumenten belangrijk om te weten, want zij staan op die momenten van lage prijsgevoeligheid dus het meest open voor duurdere aankopen’, zegt Van Ittersum.

Belang van tv-reclame neemt af
Wanneer:12 januari 2018

Televisie staat onder druk. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) werd al geconfronteerd met bezuinigingen van de overheid, maar haalt nu ook minder op met reclame: een daling van 7 procent in het afgelopen halfjaar. Als deze trend zich doorzet, krijgt de NPO over tien jaar nog maar ruim 500 miljoen euro uit reclame binnen, tegen 997 miljoen euro in 2016. Dit is een daling van 50 procent! Misschien wordt die grens zelfs al eerder bereikt.

University of Groningen Business School en Altuïtion lanceren nieuwe opleiding Customer Experience Management
Wanneer:11 december 2017

Een optimale klantbeleving als uitgangspunt voor je organisatie

Een decennium praktische en wetenschappelijke klantinzichten: RUGCIC viert tienjarig bestaan
Wanneer:28 november 2017

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) bestaat tien jaar en viert dat op 30 november met een lustrumseminar rond wetenschappelijke doorbraken en de nieuwste praktische klantinzichten van onder meer NS, Wehkamp, Achmea en KLM.

RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre
Wanneer:25 november 2017

De Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) slaan de handen ineen om de bloeiende digitale sector in Noord-Nederland uit te bouwen en te versterken. Samen lanceren zij het Groningen Digital Business Centre (GDBC), een nieuw kenniscentrum dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digitaal ondernemen. Een belangrijke doelstelling is het opleiden van jong talent op het gebied van digital business en big data om tegemoet te komen aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.

Noordelijk MKB wil creativiteit in bedrijf stimuleren
Wanneer:23 november 2017

Heeft u als ondernemer, bedrijf of organisatie een vraagstuk? Of wilt u zich laten inspireren door de volgende generatie professionals? Meldt u zich dan aan voor: Business Meets University: Creating Success in the North op donderdag 16 november 2017.

Video: Terugblik op Healthwise Voorjaarssymposium
Wanneer:29 juni 2017

Hoe houden we medicijnkosten beheersbaar? Onder anderen Wouter Bos, Marja Pronk en Bart Benraad gaven op 31 mei hun visie tijdens het voorjaarssymposium van Healthwise en het UMCG. Zij zetten een eerste stap richting een oplossing voor de stijgende medicijnuitgaven in ons land.

20 June: Innovation Management Day
Wanneer:13 juni 2017

On the 20th of June, Thijs Broekhuizen, Associate Professor in Innovation Management & Strategy, organises an Innovation Day for the construction and infrastructure industry, in collaboration with Bouwend NL, the three Northern Provinces and NL Engineers.

Meer verkooppersoneel op de winkelvloer beste antwoord tegen ‘showrooming’
Wanneer:01 mei 2017

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis online bestellen bij de goedkoopste aanbieder. Wel kijken, maar niet kopen - ook wel ‘showrooming’ genoemd - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, onderzocht samen met zijn collega’s Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth de oorzaken van dergelijk consumentengedrag.

Expertisecentrum Vinci en SNN starten derde ronde Noord-Nederlandse Innovatiemonitor
Wanneer:03 maart 2017

Deze maand onderzoekt expertisecentrum Vinci in samenwerking met het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) opnieuw de innovatiekracht van het noordelijke MKB. In de derde ronde van dit onderzoek ontvangen deelnemende ondernemers voor het eerst een Innovatiepaspoort.

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels
Wanneer:18 januari 2017

Klanten van webwinkels sturen veel producten retour omdat hun aankopen niet aan de verwachtingen voldoen. In Nederland wordt tot 30% van de online aankopen teruggestuurd, waarbij de kosten vaak voor rekening komen van de winkel. Promovendus Alec Minnema onderzocht hoe winkels het terugsturen kunnen beheersen en beïnvloeden om hun winstgevendheid te versterken. Hij concludeert onder meer dat een retourneerbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden tot meer aankopen leidt. Een retourneerbeleid met langere zichttermijn leidt bovendien tot een lagere terugstuurkans. Minnema promoveert op 26 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Verhoef en Alsem winnen prijs voor beste Marketing boek en beste Marketing studieboek van Nederland
Wanneer:08 december 2016

De winnaar van de Marketing Literatuurprijs 2016 van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is het boek “ Creating Value with Big Data Analytics” van FEB professor Peter Verhoef. Daarnaast gaat de prijs voor het beste Marketing Studieboek 2016 naar het boek “Merkpositionering”, van dr. Karel Jan Alsem van de vakgroep Marketing.

Video: Maddison Lecture by Daron Acemoglu on ‘The Race of Man Against Machine’
Wanneer:16 november 2016

As ever more jobs previously done by humans are performed by robotics and artificial intelligence, what will the effect be on the labour market? Acemoglu, a professor economics at MIT and author of Why Nations Fail, addressed the issue in the light of his research into the effect of automation.

Heerlen krijgt meest van rijksoverheid, Bloemendaal het minst
Wanneer:09 november 2016

Heerlen ontvangt per inwoner €3.499 aan rijksuitkeringen. Dat is ruim 77 procent boven het landelijke gemiddelde van €1.974. Bloemendaal, Midden-Delfland en Blaricum ontvangen minder dan €1.000 per inwoner. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen. COELO maakt vandaag via internet de bedragen per gemeente inzichtelijk.

Directeur Peter Verhoef: “Opzet University of Groningen Business School logische stap"
Wanneer:06 september 2016

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde biedt al langer post- graduate onderwijs. “Die kern is goed en willen we zeker behouden," aldus Verhoef, "Maar het aanbod is nu nog behoorlijk gefragmenteerd en er ontbreekt een centrale noemer. UGBS moet hét gezicht worden van het executive onderwijs van onze faculteit.”

Iris Vis benoemd tot Dean of Industry Relations
Wanneer:05 september 2016

Prof.dr. Iris Vis is per 1 september benoemd tot Dean of Industry Relations aan de Rijksuniversiteit Groningen. Met de aanstelling van Vis, tevens hoogleraar aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, wil de RUG de bestaande samenwerking met de industrie verder versterken en uitbouwen.

Te positieve reviews verhogen kans dat klant online aankoop terugstuurt
Wanneer:09 augustus 2016

Welke invloed hebben consumentenreviews op het kopen en terugsturen van een product? Promovendus Alec Minnema en hoogleraar Marketing Tammo Bijmolt van de Rijksuniversiteit Groningen analyseerden data van een grote Europese online retailer en concluderen dat te positieve reviews de terugstuurkans groter maken. Zij publiceren hun resultaten in het septembernummer van het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Retailing.

COPE congres 2016: Wetenschap en praktijk komen samen op congres over logistiek
Wanneer:03 juni 2016

Op 25 mei 2016 organiseerde het Centre for Operational Excellence (COPE) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen, het tweede succesvolle COPE congres.

Directorship for professor Koert van Ittersum within Dutch top sector Agri & Food
Wanneer:11 mei 2016

FEB Professor of Marketing and Consumer Well-Being Koert van Ittersum has been appointed as director of fundamental research on consumer & chain within the Dutch top sector Agri & Food.

Even het schip van de concurrent lenen | Iris Vis over onderzoek met Groningen Seaports en Havenbedrijf Rotterdam
Wanneer:06 mei 2016

Het ‘Physical Internet’ kan een oplossing zijn voor de transportsector om de stap te zetten naar een schoner en efficiënter logistiek systeem. Het Havenbedrijf Rotterdam interviewde prof.dr. Iris Vis over haar onderzoek naar de rol van havens binnen dit nieuwe logistieke idee.

David de Geest in Wallstreet Journal: Don’t offer big benefits until your company turns three
Wanneer:29 januari 2016

The article in the Wall Street Journal is based on the publication of Degeest and Ernest O'Boyle of the University of Iowa in the Journal of Management: The Benefits of Benefits.

Grant of 300.000 for research of Faems and Estrada on innovation
Wanneer:21 januari 2016

Dries Faems and Isabel Estrada of the Innovation Management & Strategy department have received a € 300.000 grant from the European Investment Bank.

Bedrijfscultuur financiële sector zet niet aan tot onethisch gedrag
Wanneer:18 november 2015

Econoom dr. Andre van Hoorn ontdekte dat de normen en waarden van financieel experts helemaal niet anders zijn dan die van het algemene publiek. Bovendien blijken personen die meer egoïstisch dan altruïstisch zijn, allesbehalve meer succesvol in de sector. De politiek dient daarom volgens Van Hoorn de oplossing zelf ter hand te nemen, via regelgeving.

FEB alumnus hoogste ambtenaar in Europa: Alexander Italianer nieuwe Secretaris Generaal Europese Commissie
Wanneer:10 september 2015

Alexander Italianer, die zijn universitaire opleiding econometrie en vervolgens zijn PhD voltooide aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, is sinds 1 september de nieuwe Secretaris Generaal van de Europese Commissie als opvolger van Catherine Day. Hij staat daarmee aan het hoofd van de 30.000 Europese ambtenaren.