Marketingdocent Karel Jan Alsem presenteert nieuw boek over zorgmarketing
Klantgerichtheid en merkgerichtheid. Dat zijn de kernwoorden van de tweede druk van het boek ‘Zorg met liefde en lef’, dat ingaat op de marketing van zorgorganisaties. Deze week overhandigden auteurs Karel Jan Alsem, Lector Marketing aan de Hanzehogeschool en docent Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG, en FEB-alumnus Robbert Klein Koerkamp het eerste exemplaar van het boek aan Frans Bierens, Manager Strategische Marketing en Communicatie bij Isala. Bierens was ruim tien jaar geleden de eerste marketingmanager in een Nederlands ziekenhuis.
Het boek gaat in op welke wijze zorgorganisaties gestructureerd kunnen werken aan hun marktgerichtheid. De tweede druk van het boek, waarvan de eerste druk in 2012 verscheen, is sterk vernieuwd en herzien. Het boek is bijna verdubbeld qua aantal pagina’s, bevat meer praktische toepasbare marketingmodellen, neemt de nieuwste ontwikkelingen in de zorg mee en is – nog meer dan de eerste druk – volop voorzien van praktijkvoorbeelden. Uniek zijn de uitgebreide bijdragen van tientallen marketingmanagers van zorgorganisaties uit het hele land.
Het nieuwe boek is bij uitstek een ‘how to’ boek. De auteurs geven stapsgewijs aan hoe een concreet marketingplan kan worden opgesteld inclusief het maken van strategische keuzes. Daarnaast is er aandacht voor marktonderzoek, merkstructuren en de implementatie in de zorgorganisatie.
Over de auteurs
- Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tevens is hij adviseur. Alsem heeft zich gespecialiseerd in zorgmarketing en merkmanagement; resultaten van zijn onderzoeksprojecten zijn verschenen in diverse wetenschappelijke tijdschriften. Daarnaast is hij auteur van vijf boeken over marketing.
- Robbert Klein Koerkamp studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij richtte zich al tijdens zijn studie op de marktgerichtheid van zorgorganisaties. Tegenwoordig werkt Robbert als marktonderzoeker en marketingadviseur bij ZorgfocuZ, een onderzoek- en adviesbureau gelieerd aan de vakgroep Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer informatie
Alsem, K.J, R. Klein Koerkamp (2016), Zorg met liefde en lef, stappenplan voor effectieve zorgmarketing, Profiel Uitgeverij, Bedum, 2e herziene druk, ISBN 978 90 5294 036 6.
________________________________________________
> Meer nieuws van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde
> FEB-experts in de media
Laatst gewijzigd: | 29 februari 2024 10:02 |
Meer nieuws
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...
-
04 maart 2024
Een plantaardige sensor
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
11 december 2023
Join the 'Language and AI' community
As a part of the Jantina Tammes School, the 'Language and AI' theme is an interdisciplinary initiative that aims to encourage collaboration among academics, PhD candidates, students, and industry representatives who share a keen interest in the...