Skip to ContentSkip to Navigation
FEB for BusinessOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

FEB for Business

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
FEB for Business

Marketingdocent Karel Jan Alsem presenteert nieuw boek over zorgmarketing

18 oktober 2016
Zorg met liefde en lef

Klantgerichtheid en merkgerichtheid. Dat zijn de kernwoorden van de tweede druk van het boek ‘Zorg met liefde en lef’, dat ingaat op de marketing van zorgorganisaties. Deze week overhandigden auteurs Karel Jan Alsem, Lector Marketing aan de Hanzehogeschool en docent Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG, en FEB-alumnus Robbert Klein Koerkamp het eerste exemplaar van het boek aan Frans Bierens, Manager Strategische Marketing en Communicatie bij Isala. Bierens was ruim tien jaar geleden de eerste marketingmanager in een Nederlands ziekenhuis.

Het boek gaat in op welke wijze zorgorganisaties gestructureerd kunnen werken aan hun marktgerichtheid. De tweede druk van het boek, waarvan de eerste druk in 2012 verscheen, is sterk vernieuwd en herzien. Het boek is bijna verdubbeld qua aantal pagina’s, bevat meer praktische toepasbare marketingmodellen, neemt de nieuwste ontwikkelingen in de zorg mee en is – nog meer dan de eerste druk – volop voorzien van praktijkvoorbeelden. Uniek zijn de uitgebreide bijdragen van tientallen marketingmanagers van zorgorganisaties uit het hele land.

Het nieuwe boek is bij uitstek een ‘how to’ boek. De auteurs geven stapsgewijs aan hoe een concreet marketingplan kan worden opgesteld inclusief het maken van strategische keuzes. Daarnaast is er aandacht voor marktonderzoek, merkstructuren en de implementatie in de zorgorganisatie.

Karel Jan Alsem
Karel Jan Alsem

Over de auteurs

  • Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tevens is hij adviseur. Alsem heeft zich gespecialiseerd in zorgmarketing en merkmanagement; resultaten van zijn onderzoeksprojecten zijn verschenen in diverse wetenschappelijke tijdschriften. Daarnaast is hij auteur van vijf boeken over marketing.
  • Robbert Klein Koerkamp studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij richtte zich al tijdens zijn studie op de marktgerichtheid van zorgorganisaties. Tegenwoordig werkt Robbert als marktonderzoeker en marketingadviseur bij ZorgfocuZ, een onderzoek- en adviesbureau gelieerd aan de vakgroep Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Meer informatie

Alsem, K.J, R. Klein Koerkamp (2016), Zorg met liefde en lef, stappenplan voor effectieve zorgmarketing, Profiel Uitgeverij, Bedum, 2e herziene druk, ISBN 978 90 5294 036 6.

Laatst gewijzigd:18 oktober 2016 16:54

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 02 oktober 2018

    Peter van Kampen over de samenwerking met Duitse instellingen

    Op slechts 50 kilometer afstand ten oosten van Groningen bevindt zich de vierde grootste economie ter wereld. Hoewel de fysieke grens met Duitsland weinig meer voorstelt, zijn er mentale drempels waardoor de samenwerking van Nederlandse bedrijven met...