Skip to ContentSkip to Navigation
FEB for BusinessOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

FEB for Business

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
FEB for Business

Marketingdocent Karel Jan Alsem presenteert nieuw boek over zorgmarketing

18 oktober 2016
Zorg met liefde en lef

Klantgerichtheid en merkgerichtheid. Dat zijn de kernwoorden van de tweede druk van het boek ‘Zorg met liefde en lef’, dat ingaat op de marketing van zorgorganisaties. Deze week overhandigden auteurs Karel Jan Alsem, Lector Marketing aan de Hanzehogeschool en docent Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG, en FEB-alumnus Robbert Klein Koerkamp het eerste exemplaar van het boek aan Frans Bierens, Manager Strategische Marketing en Communicatie bij Isala. Bierens was ruim tien jaar geleden de eerste marketingmanager in een Nederlands ziekenhuis.

Het boek gaat in op welke wijze zorgorganisaties gestructureerd kunnen werken aan hun marktgerichtheid. De tweede druk van het boek, waarvan de eerste druk in 2012 verscheen, is sterk vernieuwd en herzien. Het boek is bijna verdubbeld qua aantal pagina’s, bevat meer praktische toepasbare marketingmodellen, neemt de nieuwste ontwikkelingen in de zorg mee en is – nog meer dan de eerste druk – volop voorzien van praktijkvoorbeelden. Uniek zijn de uitgebreide bijdragen van tientallen marketingmanagers van zorgorganisaties uit het hele land.

Het nieuwe boek is bij uitstek een ‘how to’ boek. De auteurs geven stapsgewijs aan hoe een concreet marketingplan kan worden opgesteld inclusief het maken van strategische keuzes. Daarnaast is er aandacht voor marktonderzoek, merkstructuren en de implementatie in de zorgorganisatie.

Karel Jan Alsem
Karel Jan Alsem

Over de auteurs

  • Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tevens is hij adviseur. Alsem heeft zich gespecialiseerd in zorgmarketing en merkmanagement; resultaten van zijn onderzoeksprojecten zijn verschenen in diverse wetenschappelijke tijdschriften. Daarnaast is hij auteur van vijf boeken over marketing.
  • Robbert Klein Koerkamp studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij richtte zich al tijdens zijn studie op de marktgerichtheid van zorgorganisaties. Tegenwoordig werkt Robbert als marktonderzoeker en marketingadviseur bij ZorgfocuZ, een onderzoek- en adviesbureau gelieerd aan de vakgroep Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Meer informatie

Alsem, K.J, R. Klein Koerkamp (2016), Zorg met liefde en lef, stappenplan voor effectieve zorgmarketing, Profiel Uitgeverij, Bedum, 2e herziene druk, ISBN 978 90 5294 036 6.

Laatst gewijzigd:18 oktober 2016 16:54

Meer nieuws

  • 21 februari 2018

    Provincie en RUG maken werk van duurzame landbouw

    De Provincie Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) slaan de handen ineen om de landbouwsector verder te verduurzamen. Hiertoe wordt een Bijzondere Leerstoel Natuurinclusieve Landbouw opgericht aan de RUG. De Provincie​draagt via haar Programma...

  • 19 februari 2018

    Prinses Beatrix en Prinses Mabel bij uitreiking 4e Prins Friso Ingenieursprijs in Groningen

    Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 21 maart 2018 voor de vierde keer de Prins Friso Ingenieursprijs uit aan de Ingenieur van het Jaar. Ook dit jaar zijn Prinses Beatrix en Prinses Mabel hierbij aanwezig. ​De Rijksuniversiteit Groningen,...

  • 15 februari 2018

    Populaire wetenschapsblogger deelt spintronicafilm

    Een filmpje over het onderzoek van RUG-natuurkundige Bart van Wees is opgepikt door de populaire wetenschapsblogger Hashem Al-Ghaili. Via zijn Facebook site is de film in een paar dagen tijd meer dan 260.000 keer bekeken en ruim 2.100 keer gedeeld....