Education

Date:20 March 2024
Author:Guest blogger
Hi! Ik ben Laurien.

Laurien studeert IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag vertelt ze over haar ervaring en wat de studie inhoudt.

Kun je jezelf kort introduceren?

Hallo, mijn naam is Laurien en ik ben 24 jaar oud. Ik ben op dit moment bezig met de Master IT-recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Deze master bouwt voort op de bachelor rechtsgeleerdheid, met als richting IT-recht. Daarnaast zaalvoetbal ik in de Eredivisie bij Drs. Vijfje en heb ik nog een bijbaantje.

Waarom heb je voor IT-recht gekozen?

De bachelor rechtsgeleerdheid wordt natuurlijk op universiteiten door heel Nederland aangeboden. Toch heb ik heel bewust voor Groningen gekozen, omdat het IT-recht direct mijn interesse wekte bij een Bachelor Open Dag. Het praatje werd gegeven door een professor en aan de hand van heel veel actuele voorbeelden vertelde hij hoe relevant het IT-recht is. Toen ik begon met studeren was er bij de andere universiteiten nog niet een programma dat het IT-recht ook al in de bachelor had verwerkt. Daarom ben ik naar het mooie hoge noorden vertrokken.

Hoe ziet een typische IT-recht student eruit, volgens jou?

De verwachting is misschien dat IT-recht super technisch is en dat je al kennis van techniek moet hebben, voordat je begint met studeren. Het tegendeel is waar. Je krijgt natuurlijk wel kennis over techniek van hardware en software, maar de insteek is toch vooral juridisch van aard. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je moet leren programmeren. Stel dat er sprake is van een datalek bij een bedrijf. Als student hoef je niet te begrijpen hoe het datalek is ontstaan en wat de technische oplossingen zijn. Wij kijken naar de juridische gevolgen van zo’n datalek. Moet het bedrijf bijvoorbeeld mensen informeren en binnen welke termijn? Ik denk dat je als IT-recht student vooral geïnteresseerd moet zijn in de technische actualiteiten. Denk aan nieuwsberichten op het gebied van kunstmatige intelligentie, intellectueel eigendom, cybercrime en online platforms.

decorative image

Hoe bevalt de master je tot nu toe qua werkdruk, vakken, etc.?

Ik heb gelukkig nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze om de Master IT-recht te volgen. Volgens mij doen de meeste studenten, waaronder ikzelf, wel langer over de master dan 1 jaar. Je moet namelijk kiezen uit twee seminars en wanneer je voor de seminaar auteursrecht kiest, heb je het tweede half jaar meer dan 30 punten te behalen. Daarnaast doen studenten naast hun master vaak ook nog nevenactiviteiten die ook tijd in beslag nemen.

De vakken die worden aangeboden verschillen over het algemeen erg van elkaar. Net als in de bachelor zitten er in de master zowel privaatrechtelijke als publiekrechtelijke vakken. Denk aan de vakken Intellectueel Eigendom en Strafrecht en IT. Het vak Recht in Praktijk biedt de ruimte om je wat praktijkgerichter te oriënteren door het lopen van stage of door het volgen van een masterclass. Ik kijk persoonlijk erg uit naar de Masterclass IT-recht, waarbij we langs verschillende bedrijven en organisaties langsgaan om eens achter de schermen mee te lopen. Ik heb namelijk nog niet helder wat ik precies wil doen na het afronden van de master, dus ik hoop door het volgen van de masterclass een beter idee te krijgen.

De Master IT-recht is een relatief kleinschalige master. Dat maakt dat je je medestudenten wat beter leert kennen. Ook de afstand tussen studenten en de professor wordt wat kleiner. Dat maakt dat je wat eerder in college met elkaar in gesprek kan gaan over de stof. Dat vinden de professoren ook leuk en moedigen ze vaak ook aan.

Wat is je favoriete vak tot nu toe?

Mijn favoriete vakken tot nu toe zijn Intellectueel Eigendom en Privacy en Gegevensbescherming. Het vak Intellectueel Eigendom is een super breed vak dat onder andere gaat over het auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht, octrooirecht en databankenrecht. Zoals je ziet is het een enorm breed vak, waardoor veel studenten het wel als moeilijk ervaren. De inhoud is wel enorm interessant. Het vak Privacy en Gegevensbescherming vond ik ook heel leuk, omdat het super actueel is. Vragen die bijvoorbeeld naar voren komen zijn: hoe kunnen persoonsgegevens worden beschermd en hoe moeten bedrijven omgaan met persoonsgegevens die zij van klanten verkrijgen?

Naast de reguliere vakken moet er ook een scriptie worden geschreven. Mijn scriptie heb ik uiteindelijk met veel plezier geschreven, maar het vinden van een onderwerp vond ik wel een uitdaging. Gelukkig heb ik uiteindelijk een onderwerp gevonden waar ik heel enthousiast van werd. Daardoor was het onderzoeken en schrijven helemaal niet erg. Ik heb (even simpel gezegd ;)) onderzocht of er bij het trainen van ChatGPT persoonsgegevens zijn verwerkt. Zoals ik hierboven al aangaf kijk ik nog uit naar de Masterclass IT-recht. Daar ga ik zien waar ik met deze master in de praktijk terecht kan komen.

Wat wil je meegeven aan studenten die geïnteresseerd zijn in deze master?

Om toegang te krijgen tot deze master, moet je eigenlijk de richting IT-recht in de bachelor ook hebben gevolgd. Dus mijn eerste advies is om na je eerste jaar in de bachelor rechtsgeleerdheid direct te kiezen voor de richting IT-recht. Anders moet je deze vakken nog apart volgen na je bachelor, voordat je toegang tot de Master krijgt. Het volgen van deze vakken geeft je direct al een goed beeld van waar de Master op voortbouwt. Vind je IT-recht in de bachelor dus leuk en interessant, dan is de kans heel groot dat de master ook goed bij je past.

Guest blogger

Sometimes, we invite students and staff members to contribute to our blog page. This is one of those occasions. :)

Loading comments...