Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Online onderwijs voor medewerkers Tentamens

Online mondelinge tentamens

Voordat u beslist of u online mondelinge tentamens wilt gebruiken, moet u de voordelen en uitdagingen, die we hieronder hebben opgesomd, tegen elkaar afwegen. Probeer te allen tijde rekening te houden met de validiteit en betrouwbaarheid van de tentamenresultaten.

U kunt uw studenten vragen om een ​​online (groeps) presentatie te geven of individueel met hen te praten. In beide gevallen kun u hun kennis testen over een (sub) onderwerp in het vak. U kunt mondelinge tentamens ook gebruiken om schriftelijke tentamens aan te vullen door studenten de mogelijkheid te geven om mondeling uit te leggen of uit te werken wat ze hebben geschreven.

Voor online mondelinge tentamens raden we aan ‘Collaborate’ te gebruiken, dat geïntergreerd is in Nestor. Meer informatie over het gebruik van Blackboard Collaborate.

Belangrijke informatie voordat u begint

Neem altijd contact op met de examencommissie voordat u wijzigingen aanbrengt in uw tentamens en/of de manier waarop deze worden afgenomen!

Houd er rekening mee dat het wijzigen van de manier waarop het tentamen wordt afgenomen de interne consistentie tussen leerdoelen en toetsing kan verstoren. Zorg ervoor dat een nieuw online tentamen dezelfde cognitieve niveaus test (bijv. Kennis en inzicht, toepassing of analyse, zie de taxonomie van Bloom).

We raden u ook ten zeerste aan om uw collega's, afdeling en faculteit te raadplegen voordat u wijzigingen in uw beoordelingsstructuur doorvoert, en zorg ervoor dat u voldoet aan de richtlijnen van de examencommissie.

Aan de slag met online mondeling toetsen

Als u van plan bent een online mondeling tentamen af ​​te nemen, dient u zich ten minste vijf werkdagen voordat het tentamen plaatsvindt te registreren, zodat wij u de juiste sjablooncursus kunnen geven. Indien u een examen wilt inplannen, neem dan contact op met uw facultaire planner.

Vragen over de voorbereiding van het tentamen kunt u sturen naar digitaaltoetsen rug.nl. We houden deze e-mail inbox nauwlettend in de gaten en reageren zo snel mogelijk. We verwachten dat de helppagina's en het sjabloon voor de specifieke tentamen Nestor-cursussen voldoende zijn om het online tentamen zelf voor te bereiden zonder verdere ondersteuning tijdens dat tentamen.

Methoden

Er zijn twee manieren om online mondelinge tentamens af te nemen in Blackboard Collaborate.

Individuele sessiemethode

De eerste optie, individuele sessies, is wat meer werk om op te zetten, omdat u voor elke student een individuele Collaborate-sessie moet maken. Het ondersteunt echter wel opnames van een sessie die vereist is wanneer er slechts één examinator aanwezig is. Deze sessie kan vervolgens worden geüpload ter beoordeling door de tweede examinator, zodat aan alle kwaliteitseisen wordt voldaan. Als u op het moment van de sessie wel twee examinatoren beschikbaar hebt, dan kunnen ze beide meedoen.

Met de individuele sessiemethode wordt voor elke individuele student een Collaborate-sessie voorbereid. De link die toegang geeft tot de sessie wordt alleen aan die ene student bekendgemaakt. In de sessie zijn alle Collaborate-functies beschikbaar, dus de sessie kan ook worden opgenomen, bijvoorbeeld voor validatie- en beveiligingsdoeleinden.

Wachtkamer methode

De tweede optie, de wachtkamermethode, is het gemakkelijkst in te stellen. Deze optie heeft echter geen methode om het tentamen op te nemen. Gebruik deze methode daarom alleen als er twee of meer examinatoren per student aanwezig zijn, zodat de examencommissie het tentamenproces kan verifiëren en borgen. Een alternatieve oplossing is om uw mobiele telefoon te gebruiken voor het opnemen van de sessie (alleen spraakopname of ook video-opname).

In de wachtkamermethode bereid u één sessie voor die toegankelijk is voor alle studenten binnen de cursus. Bij binnenkomst in de sessie komt de student aan in de hoofdruimte, die we de wachtkamer noemen. Binnen de sessie is er ook een ‘tentamenruimte’ (breakout-groep) waarin een student wordt uitgenodigd wanneer zijn/haar sessie begint. Andere studenten wachten in de wachtkamer tot ze worden uitgenodigd in de ‘tentamenruimte’.

In de ‘tentamenruimte ’ kan de student chatten of praten met de examinatoren, zijn/haar webcam laten zien of powerpoint-dia's, documenten en/of het computerscherm delen.

Voordelen van online mondelinge tentamens

Tijd: mondelinge tentamens hoeven niet lang te duren en vereisen geen uitgebreide beoordelingstijd. Het invullen van een zogenaamde rubric tijdens of direct na het tentamen helpt u de beoordelingstijd te verkorten, de beoordeling te systematiseren en daarmee de betrouwbaarheid te vergroten.

Authenticiteit: mondelinge tentamens zijn een authentieke manier om studenten online te beoordelen terwijl u de student door de camera ziet (u kunt hen vragen hun identiteitskaart te tonen om de identiteit van de student te verifiëren).

Groepsgrootte: mondelinge tentamens werken goed voor kleinere groepen en in combinatie met andere vormen van testen. Online cursussen die verschillende (formatieve) toetsen bieden, kunnen baat hebben bij het gebruiken van een mondeling tentamen.

Uitdagingen van online mondelinge tentamens

Tijd: mondelinge tentamens kunnen nogal tijdrovend zijn als ze langer duren of als u veel studenten in een vak hebt. Probeer het mondelinge tentamen zoveel mogelijk te structureren (en communiceer dit aan uw studenten zodat ze weten wat ze kunnen verwachten) en handhaaf een strikte tijdslimiet.

Consistentie: Elk mondeling tentamen is anders en het is vooral moeilijk om ze eerlijk en consistent te beoordelen als u co-docent bent. Zorg ervoor dat u een zogenaamde rubric gebruikt en deel deze vooraf met uw studenten. Het is ook slim om ze te laten oefenen en daar waar mogelijk vooraf feedback op te geven.

Groepsgrootte: mondelinge tentamens kunnen voor (zeer) grote groepen te tijdrovend zijn.

Plagiaat:studenten kunnen de vragen die u stelt met elkaar delen. Probeer een groter aantal vragen beschikbaar te hebben dan u nodig heeft voor één individuele student, zodat u verschillende vragen aan studenten kunt stellen.

Laatst gewijzigd:08 juni 2020 14:44
View this page in: English