Alumni Steun onderzoek en onderwijs

Een nieuwe generatie zonnecellen

Hoe kan er in de toekomst nog worden voldaan aan de steeds grotere vraag naar energie? De onderzoeksgroep Photophysics & OptoElectronics houdt zich onder leiding van Maria Loi (Hoogleraar, Zernike Institute for Advanced Materials) bezig met dit vraagstuk. Zij willen de basis leggen voor een nieuwe generatie zonnecellen, goedkoop te produceren en met een hoge energieopbrengst.

Loi's droom

Het onderzoek van Maria Loi focust zich op de interactie tussen licht en materie en het gebruik hiervan voor de opwekking van energie. Daarbij wordt er vooral veel fundamenteel onderzoek gedaan. Er wordt gekeken naar de eigenschappen van nieuwe soorten halfgeleiders en hoe die materialen toe te passen zijn voor energieopwekking, direct, in de vorm van elektriciteit, maar ook in de vorm van chemische energie, namelijk watersplitsing.

Maria Loi

Het is Loi's droom om zonnecellen te ontwikkelen in de vorm van een uitstrijkbare inkt of verf. Ze ontwikkelt zonnecellen in de vorm van een uitstrijkbare inkt zodat we straks, in Maria’s woorden, onze zonnecellen overal kunnen uitsmeren als pindakaas op een broodje. Geen logge zwarte panelen op onze daken, maar dunnere en mogelijk flexibele zonnecellen.

Groningen is dé plek voor dergelijk onderzoek. Het Zernike Institute for Advanced Materials, waar de onderzoeksgroep onderdeel van is, hoort bij de top vijf in de wereld van instellingen op het gebied van materialenonderzoek. Er gebeurt hier heel veel hoogwaardig onderzoek dat vaak direct bij elkaar aansluit en dat elkaar ook verder helpt. Een enorm inspirerende omgeving.

Donateurs

Alumnikring Den Haag & Rotterdam draagt bij aan het onderzoek van Maria Loi. Mede dankzij deze steun kan er gewerkt worden aan het verbeteren van de zonnecellen. De uitdaging is het sterk verhogen van de efficiëntie van de zonnecellen om zonnestralen in energie om te zetten en dat op een concurrerende manier. Met andere woorden: het bereiken van een hogere conversie van zon naar energie tegen een lagere prijs dan vandaag.

Laatst gewijzigd:11 juli 2019 13:08