Alumni Over alumni Alumnus van het jaar

Jelle Brandt Corstius, Alumnus van het Jaar 2010

Jelle Brandt Corstius is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2010 van de Rijksuniversiteit Groningen. Op 2 juli 2010 ontving de journalist, correspondent en programmamaker Brandt Corstius uit handen van Rector Magnificus en juryvoorzitter Frans Zwarts een kunstwerk als blijk van waardering voor uitzonderlijke maatschappelijke prestaties.

Frans Zwarts en Jelle Brandt Corstius bij de uitreiking van de Alumnus van het Jaar award

Alle lof

Opgeleid en afgestudeerd in 2004 aan de RUG als historicus en journalist, betoont Jelle Brandt Corstius zich volgens de jury in zijn werk een reizend geschiedkundige die op alomvattende wijze inzicht geeft in hedendaagse ontwikkelingen in het land dat hij bezoekt. Hij doet dat op een kenmerkende manier – onbevangen, met oog voor detail, persoonlijk en met groot respect voor zijn onderwerp - die alle lof verdient. Deze wijze van journalistiek bedrijven koppelt hij aan zijn kennis van de Russische taal, cultuur en geschiedenis.

Brandt Corstius heeft volgens de jury door zijn manier van observeren en verslag doen in het algemeen en voor wat betreft de Russische regio in het bijzonder, een bijdrage geleverd aan een beter begrip van de achtergronden, cultuur en geschiedenis van andere volken.

Lees hier het volledige juryrapport.

Laatst gewijzigd:11 juli 2019 12:59