Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Hoeveel ijsjes kun je maken van al het Noordpoolijs?

Honderd kinderen bevragen poolonderzoeker Louwrens Hacquebord en Greenpeace activiste Faiza Oulahsen
08 mei 2014

Meer dan honderd basisschoolkinderen komen maandag 12 mei naar de Minicollegetour in Groningen om Noordpoolonderzoeker professor Louwrens Hacquebord en Greenpeace-activiste Faiza Oulahsen het hemd van het lijf te vragen. Wat voor onderzoek doen ze daar precies? Wat gebeurt er met de dieren op de Noordpool als de aarde opwarmt? En: hoeveel ijsjes kun je nou eigenlijk maken van al het Noordpoolijs? Hacquebord en Oulahsen geven antwoord en vertellen over hun onderzoek en ervaringen op de Noordpool.

Faiza Oulahsen foto: Greenpeace

De derde editie van de Minicollegetour staat in het teken van de Noordpool. Te gast zijn hoogleraar Arctische en Antarctische studiën Louwrens Hacquebord en milieuactiviste Faiza Oulahsen. Oulahsen werd vorig jaar in Rusland vastgehouden nadat ze met het schip de Arctic Sunrise van Greenpeace actievoerde in het Noordpoolgebied tegen olieboringen.

Ruim honderd kinderen uit groep zes tot en met acht van basisscholen uit Noord-Nederland willen alles over de Noordpool weten en komen op maandagmiddag 12 mei in het Groninger Forum luisteren naar het college van Hacquebord en Oulahsen en ook om hun eigen vragen te stellen.

IJsjes

Voorafgaand aan het college hebben de leerlingen al vragen ingestuurd. Zo wil Jip van basisschool De Zaaier Delfzijl weten wat er gebeurt met de dieren op de Noordpool als het warmer wordt. Hidde van basisschool De Sprong uit Leeuwarden vraagt zich af hoeveel ijsjes je van al dat Noordpool ijs kunt maken. Samen zullen Hacquebord en Oulahsen deze en meer vragen van de leerlingen beantwoorden. En natuurlijk vertellen ze ook over hun eigen ervaringen op de Noordpool.

Foto: Ronald J.W. Visser

Minicollegetour

De minicollegetour is een samenwerking tussen het Wetenschapsknooppunt Noord-Nederland, de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen en het Groninger Forum. Een bekende Nederlander wordt uitgenodigd om leerlingen van de basisschool college te geven. In zaal twee van het Groninger Forum krijgen zij de gelegenheid om hem/haar het hemd van het lijf te vragen. Astronaut André Kuipers en toxicoloog Donald Uges gingen Hacquebord en Oulahsen afgelopen jaar al voor.

Meer informatie

Het college vindt plaats op maandagmiddag 12 mei 2014 om 13:30 uur in het Groninger Forum, Hereplein 73, Groningen. Pers is van harte welkom. Contact: Douwe van der Tuin

Laatst gewijzigd:26 augustus 2022 13:16