Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Affordance-based control in running to catch fly balls

Nieuwe theorie voor motorische controle houdt rekening met haalbaarheid van de actie

We staan er in de praktijk zelden bij stil, maar de meeste dagelijkse handelingen zijn buitengewoon complex om uit te voeren. In sommige gevallen duurt het jaren om ergens bedreven in te raken, van lopen tot sporten. En tóch steken we moeiteloos een drukke straat over en spelen we complexe balsporten. In dit proefschrift onderzoekt Postma hoe dit mogelijk is. Dit doet hij aan de hand van honkballers die een verre bal proberen te vangen.

Postma onderzocht hoe honkballers die in het verre veld staan hun loopgedrag coördineren om krachtig geslagen boogballen te vangen. Dit is motorisch gezien een heel ingewikkelde taak, want de honkballer moet precies op het juiste moment op de juiste plek zijn om de bal te onderscheppen. Er bestaan al theorieën die dit gedrag beschrijven, maar die houden geen rekening met de vangbaarheid van de bal. Dit zou wel moeten. Honkballers zullen namelijk niet gaan rennen voor een bal die niet haalbaar is. De vangbaarheid beïnvloedt dus niet alleen de actie maar ook de bijbehorende besluitvorming.

Uit de experimenten bleek dat honkballers hun blik strak op de bal houden – ook tijdens het rennen – en de vangbaarheid van een bal goed in kunnen schatten. In 84,4 procent voorspelden de honkballers correct of ze de bal konden vangen of niet. Aan de hand van deze en andere bepalingen presenteert Postma een nieuwe theorie over motorische controle, die aansluit bij bestaande modellen maar rekening houdt met de invloed van vangbaarheid. Dit maakt dat het motorisch gedrag van sporters hopelijk beter begrepen kan worden.

Curriculum Vitae

Dees Postma (1989) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Twente. De titel van zijn proefschrift luidt: “Affordance-based control in running to catch fly balls”.