Over ons Actueel Evenementen Promoties

Multimedia-minded

Media multitasking, cognition, and behavior
Promotie:Dhr. W. (Wisnu) Wiradhany
Wanneer:18 april 2019
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. R. (Ritske) de Jong
Copromotor:dr. M.R. (Mark) Nieuwenstein
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Multimedia-minded

Media-multitasking geen afleiding tijdens werk, wel daarbuiten

Media-multitasking is het vermogen om tussen verschillende stromen van informatie te kunnen laveren. Dat is van groot belang in een door media verzadigde omgeving. Sommige studies suggereren dat media-multitasking ertoe kan leiden dat mensen makkelijker afgeleid worden. Het proefschrift van Wisnu Wiradhany presenteert een serie studies waarin de volgende drie vragen aan bod kwamen. Waaruit bestaat het gedrag dat als media-multitasking wordt benoemd? Is dit gedrag inderdaad geassocieerd met gevoeligheid voor afleiding? En in welke mate beïnvloedt de aanwezigheid van een media-apparaat (zoals een mobiele telefoon) ons vermogen om informatie te verwerken?

De resultaten laten zien dat media-multitasking in het dagelijks leven neerkomt op het gebruik van een beperkt aantal prominente combinaties van media, waaronder het versturen van berichten, het gebruik van internet, het luisteren van muziek en het gebruik van sociale media. Het onderzoek bood geen bewijs voor een relatie tussen media-multitasking en de mate waarin mensen door irrelevante informatie afgeleid worden tijdens het uitvoeren van een taak. Anderzijds bood het onderzoek wel bewijs voor een relatie tussen media-multitasking en de mate waarin mensen naar eigen inschatting makkelijk afgeleid zijn in het dagelijks leven.

Enkel de aanwezigheid van een mobiele telefoon kan al leiden tot slechtere prestatie. Deze bevindingen worden bediscussieerd in het licht van de paradoxale aard van het media-multitasken. Mensen zijn zich waarschijnlijk wel bewust van de nadelige effecten, maar zij gaan er desondanks mee door om een balans te behouden tussen exploitatiegedrag (het focussen op één taak om deze goed uit te voeren) en verkenningsgedrag (het switchen tussen verschillende taken). Daarom lijkt het voor toekomstig onderzoek van belang niet alleen naar de mogelijke negatieve effecten van media-multitasking te kijken, maar daarbij ook oog te hebben voor de mogelijke positieve aspecten.