Over ons Actueel Evenementen Promoties

Characterization and source apportionment of carbonaceous aerosols in China

Promotie:Mw. H. (Haiyan) Ni
Wanneer:15 april 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. H.A.J. (Harro) Meijer
Copromotor:U. (Ulrike) Dusek, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Characterization and source apportionment of carbonaceous aerosols
in China

Nieuwe inzichten in luchtvervuiling

Koolstofhoudende aerosolen (CA's) dragen in belangrijke mate bij aan luchtvervuiling en veroorzaken grote onzekerheden in de stralingsbalans van de aarde. Om luchtvervuiling te verminderen en ons begrip van de rol van CA's bij de klimaatverandering te verbeteren, richtte het onderzoek van Haiyan Ni zich daarom op karakterisering en verdeling van de bronnen van CA's en de koolstoffracties ervan, met speciale aandacht voor de situatie en bronnen in China.

Verschillende aspecten van CA’s worden onderzocht. Ten eerste onderzocht Ni seizoensveranderingen in bronnen van CA's op basis van gedurende een jaar genomen metingen aan 14C, een krachtige brontracer. Vervolgens bestudeerde zij de bronnen en atmosferische verwerking van CA's op verschillende geografische locaties in winterse omstandigheden, wanneer er in China vaak sprake is van ernstige luchtverontreiniging. Verder besteedde Ni bijzondere aandacht aan de verbranding van steenkool, een belangrijke bron van luchtvervuiling in China. Door middel van lichtabsorptieanalyse verkreeg zij meer inzicht in de klimaateffecten van direct uitgestoten en in de atmosfeer verwerkte CA’s.

De conclusies die Ni trekt uit haar onderzoek leiden tot een beter begrip van de bronnen en formatiemechanismen van CA's, van de effecten van CA's op klimaatverandering en van de invloed van atmosferische processen op de eigenschappen van CA's. Deze nieuwe kennis maakt het mogelijk strategieën te ontwikkelen om luchtvervuiling en effecten van CA's op het klimaat te verminderen, niet alleen in China, maar in veel regio's waar vergelijkbare bronnen en processen een rol spelen.

Het promotieonderzoek van Haiyan Ni vond plaats bij de afdeling Isotopenonderzoek van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG), met financiering via een Ubbo Emmius beurs.