Over ons Actueel Evenementen Promoties

Small-sided games in youth soccer

Performance and behavior compared to the official match
Promotie:Mw. S.B.H. (Sigrid) Olthof
Wanneer:09 oktober 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. K.A.P.M. (Koen) Lemmink
Copromotor:dr. W.G.P. (Wouter) Frencken
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Small-sided games in youth soccer

Prestaties van voetballers in de wedstrijd beter getraind in partijspel op groot veld

Tijdens een voetbaltraining spelen de spelers vaak een partijspel met kleinere teams en op een kleiner veld dan in de wedstrijd. Het idee is dat deze partijen een goede oefening zijn voor de wedstrijd, maar er is enige discussie of dit wel klopt. In dit proefschrift onderzoekt Olthof daarom in hoeverre de prestaties van de spelers bij deze partijen representatief zijn voor hun prestaties in wedstrijden.

Voor het onderzoek werkte Olthof samen met de KNVB en de jeugdopleidingen van FC Groningen, PSV en Vitesse. Verschillende leeftijdsgroepen speelden meerdere oefenpartijen waarbij het aantal spelers steeds varieerde. Ook hanteerde Olthof twee afmetingen voor het veld: een klein veld, waar spelers minder ruimte per persoon hebben dan in de wedstrijd, en een groter veld, waar spelers relatief evenveel ruimte hebben als in de wedstrijd. De partijen op het grotere veld bleken te zorgen voor een grotere fysieke inspanning, grotere afstanden tussen de spelers en een grotere variatie in tactische mogelijkheden dan op het kleine veld. Deze prestaties zijn bovendien gelijk aan wat er in de wedstrijd gebeurt.

De relatie tussen deze prestaties in de training en de wedstrijd verschilde wel per leeftijdscategorie. Ook heeft een gebrek aan wedstrijdspanning in de training als gevolg dat de fysieke en technische inspanningen veranderden. Toch concludeert Olthof dat trainingspartijen waar spelers evenveel ruimte hebben als tijdens de wedstrijd representatiever zijn voor hun prestaties in de wedstrijd. Deze resultaten hebben al geleid tot aanpassingen in de trainingen van de deelnemende clubs en er is ook interesse getoond door clubs en trainers in binnen- en buitenland.

Curriculum Vitae

Sigrid Olthof (1988) studeerde bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE bij de afdeling Bewegingswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is zij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker Sport Data en Analysis en sportwetenschaper bij de University of Michigan. De titel van haar proefschrift luidt: “Small-sided games in youth soccer: performance and behavior compared to the official match”.