Over ons Actueel Evenementen Promoties

Physical activity in hard-to-reach physically disabled people

Development, implementation and effectiveness of a community-based intervention
Promotie:dr. L.A. (Leonie) Krops
Wanneer:03 oktober 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.H.B. (Jan) Geertzen, prof. dr. P.U. (Pieter) Dijkstra
Copromotor:prof. dr. R. (Rienk) Dekker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Physical activity in hard-to-reach physically disabled people

Effectieve beweeginterventie voor moeilijk bereikbare mensen met een lichamelijke beperking

Mensen met een lichamelijke beperking hebben een lagere gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven. Met behulp van de vernieuwde interventie Beweegcoach+ kan beweging worden gestimuleerd bij mensen met een lichamelijke beperking die niet direct bij artsen onder behandeling staan, wat kan leiden tot gezondheidswinst. Dat concludeert Leonie Krops in haar proefschrift, waarin zij de ontwikkeling en evaluatie van Beweegcoach+ beschrijft.

Er bestaan al langer beweeginterventies voor mensen met een lichamelijke beperking, maar de doelgroep daarvoor wordt vooral bereikt door revalidatieprogramma’s, huisartsen en speciaal onderwijs. Krops beoogde met haar onderzoek een beweeginterventie te ontwikkelen waar ook de moeilijk bereikbare doelgroep, die niet langs deze kanalen bij een beweegprogramma terecht komt, aan mee gaat doen.

Allereerst toont Krops aan dat er bij mensen met een lichamelijke beperking een positief verband bestaat tussen beweging en gezondheidgerelateerde kwaliteit van leven. Zij vroeg aan professionals en de doelgroep waar een beweeginterventie aan moet voldoen. Zij ontwikkelde met behulp van hun input geen geheel nieuwe interventie, maar paste de interventie Beweegcoach aan tot Beweegcoach+. Deelnemers werden geworven met behulp van lokale hulpverleners en lokale media. Deze deelnemers werden gedurende één jaar begeleid door een beweegcoach. Beweegcoach+ bleek praktisch uitvoerbaar en effectief in het verbeteren van loopvaardigheid, uithoudingsvermogen, dynamische balans en vitaliteit. De interventie wordt in de pilotgemeente Westerwolde gecontinueerd, en ook de gemeente Eemsmond zal de interventie aanbieden.

Leonie Krops (1991) studeerde Bewegingswetenschappen aan de universiteit van Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het UMCG. Krops is momenteel werkzaam als Wetenschappelijk onderzoeker bij het Centrum voor Revalidatie van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Physical activity in hard-to-reach physically disabled people: Development, implementation and effectiveness of a community-based intervention.