Over ons Actueel Evenementen Promoties

Particle-identification capability of the Straw Tube Tracker and feasibility studies for open-charm production with P̄ANDA

Promotie:Dhr. A. (Alexandros) Apostolou
Wanneer:06 april 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. N. (Nasser) Kalantar-Nayestanaki, prof. dr. J. Ritman
Copromotors:dr. J.G. (Johan) Messchendorp, dr. P. Wintz
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:
Particle-identification capability of the Straw Tube Tracker and
feasibility studies for open-charm production with
P̄ANDA

Test van detector voor nieuwe deeltjesversneller

Alexandros Apostolou onderzocht de effectiviteit en werking van een detector die onderdeel zal zijn van het PANDA experiment, dat momenteel in aanbouw is in Darmstadt (Duitsland). Dit grensverleggende “antiProton ANnihilation in Darmstadt” experiment is onderdeel van de grotere Faciliteit voor Antiproton en Ion Onderzoek (FAIR) in Darmstadt, Duitsland, die een breed scala aan fysische experimenten zal faciliteren. De focus van het PANDA experiment is om antwoorden te geven op de vele vragen de fysica zoals beschreven door kwantumchromodynamica (QCD).

Het energiebereik van PANDA geeft toegang tot het produceren van hadronen met een “charm” vrijheidsgraad. Open-charm mesonen, een charm quark die is gebonden aan een lichte (up, down of strange) quark, zijn bijzonder interessant. Veel van dit soort toestanden zijn voorspeld maar nog niet gevonden in het experiment of omgekeerd. Bovendien zijn er nog veel onbeantwoorde vragen over de dynamica van zulke systemen, hun geëxciteerde toestanden en hun massa's en levensduur. PANDA zal een overvloed aan open-charm toestanden kunnen produceren die, samen met het geavanceerde detector systeem en de hoge resolutie van de straal antiprotonen, uitgebreide en precieze metingen mogelijk maken.

Het PANDA experiment bestaat uit verschillende sub-detectoren, om de relevante eigenschappen van een botsing te detecteren. Een van de onderdelen van PANDA zijn de zogenaamde baandetectoren, die de afgelegde baan van geladen deeltjes in een magnetisch veld zullen reconstrueren. Het promotieonderzoek van Apostolou is gericht op het onderzoeken van de prestatie van dit type detector

Uit de analyse blijkt onder meer dat in het energiebereik van PANDA de fysisch interessante processen sterk met elkaar vermengd zullen zijn met een groot aantal achtergrond processen, omdat ze in veel opzichten vergelijkbaar met elkaar zijn. Hierom is het vermogen om het signaal te filteren van deze enorme achtergrond van cruciaal belang. Verder zijn met een prototype detector, gebouwd dooor het Institut für KernPhysik (IKP) van het Forschungszentrum Jülich (FZJ) en de Akademia Gorniczo Hutnicza University in Krakow (AGH) tests uitgevoerd.

Het promotieonderzoek van Alexandros Apostolou  vond plaats op het KVI - Center for Advanced Radiation Technology met financiering door het Ubbo Emmius fonds. Hij werkt nu als engineer bij ASML.