Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. B. (Berry) van den Berg
Wanneer:20 november 2018
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist, prof. dr. A. (Andre) Aleman, prof. dr. M.G. Woldorff
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neural and cognitive mechanisms underlying adaptation

Beloningen verbeteren hersenactiviteit en prestaties

Waarom besteden we aandacht aan informatie? Een mogelijke reden is dat beloningen in het vooruitzicht het belang van prestatie vergroot en onze aandacht verbetert. De taak zelf wordt er bovendien beter en sneller door uitgevoerd. Bovendien leren we in het dagelijks leven onze aandacht te richten op prikkels die mogelijk een beloning opleveren. Dat concludeert Berry van den Berg in zijn proefschrift.

We kunnen niet alle informatie uit onze omgeving verwerken, omdat ons brein maar een beperkte capaciteit heeft. We richten daarom onze aandacht op informatie die een hoge prioriteit voor ons heeft. De informatie waar we onze aandacht op richten kunnen we sneller en beter verwerken. Het is echter niet goed bekend hoe factoren zoals beloningen bijdragen aan het controleren van aandacht en welke hersenmechanismen hierin een rol spelen. Het onderzoek van Van den Berg richt zich op de invloed van beloning op hersenmechanismen die te maken hebben met aandacht.

Van den Berg laat zien dat de hersenactiviteit in voorbereiding op een testje toeneemt als proefpersonen weten dat een goed en snel antwoord een beloning oplevert. Ze voeren de taak dan ook sneller en beter uit. Maar in het dagelijks leven wordt ons niet altijd verteld welke informatie een beloning oplevert. Toch leren we dat op basis van feedbackinformatie heel snel herkennen, zo concludeert Van den Berg. Zijn onderzoek vergroot het begrip van de werking van ons brein bij het verwerken van informatie. Dat begrip kan helpen bij het begrijpen van psychische aandoeningen, het ontwikkelen van cognitieve trainingsprogramma’s en het ontwikkelen van marketingstrategieën.

Berry van den Berg (1988) heeft zijn promotieonderzoek uitgevoerd bij de afdeling neurowetenschappen het Universitair Medisch Centrum Groningen. Van den Berg is nu werkzaam als postdoc bij de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Neural and cognitive mechanisms underlying adaptation: Brain mechanisms that change the priority of future information based on their behavioral relevance.