Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. J.A. (Jesse) Younes
Wanneer:06 mei 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei, H.J. (Henk) Busscher, prof. dr. G. Reid
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biophysical interactions of vaginal microorganisms

Vaginale infectie bestrijden met lichaamseigen bacterie

Jesse Younes onderzocht op celniveau hoe normale vaginale microbiota en probiotische bacteriën een rol kunnen spelen in de preventie en behandeling van vaginale infecties. Ze concludeert dat adhesieve lactobacillen, die van nature in de vagina voorkomen en die aan elkaar of aan cellen vastkleven, beter in staat zijn om ziekteverwekkende bacteriën in de vagina tegen te werken dan niet-adhesieve lactobacillen.

Vaginale infecties komen veel voor, en de precieze onderliggende oorzaken zijn nog grotendeels onbekend. Deze infecties worden veroorzaakt door een verandering in de natuurlijke balans van vaginale microbiota, en kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen voor de vrouw en/of haar ongeboren kind. Maar hoe het kan dat de balans tussen goede en ziekteverwekkende bacteriën kan veranderen, of hoe deze het beste hersteld kan worden, is nog onduidelijk.

Om meer inzicht in dit proces te krijgen, onderzocht Younes hoe de hechting is tussen twee soorten vaginale bacteriën (pathogenen, oftewel ziekteverwekkende bacteriën en lactobacillen, normale microbiota) onderling, en tussen deze bacteriën en vaginale cellen. Zij stelde vast dat van de twee soorten bacteriën pathogenen beter hechten aan vaginale cellen dan lactobacillen. Lactobacillen kunnen pathogenen dwarsbomen doordat zij goed aan (groepjes van) pathogenen kunnen hechten, al geldt dat volgens Younes vooral voor adhesieve lactobacillen. Zij concludeert dat hechting door vaginale bacteriën een cruciale factor is in het ontstaan van vaginale infecties, en dat meer inzicht in dit hechtingsproces kan helpen om een betere behandeling te vinden voor vaginale infecties.

Jesse Younes (1985) studeerde Kinesiologie (BSc) aan de York University (Canada) en Human Health and Nutritional Sciences (MSc) aan de universiteit van Guelph (Canada). Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen het W.J. Kolff instituut en de afdeling Biomedical Engineering van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Younes werkt als productontwikkelaar vaginale probiotica bij Winclove Probioctics.