Over ons Actueel Evenementen Promoties

Survivorship care after testicular cancer.

Promotie:Dhr. H. (Hink) Boer
Wanneer:25 februari 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.A. (Jourik) Gietema, prof. dr. S. Siesling
Copromotor:A.J. Berendsen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Survivorship care after testicular cancer.

Zorg na testiskanker: Nieuwe inzichten in de late effecten van behandeling en methodes van shared-care follow-up.

Testiskanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij jonge mannen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar. Het is een goed te behandelen ziekte, ook in het geval van uitzaaiingen. Dit is grotendeels te danken aan het succes van cisplatin-gebaseerde chemotherapie die sinds het einde van de jaren ’70 beschikbaar is. Geleidelijk wordt steeds duidelijker dat dit succes ook een prijs heeft in de vorm van late toxische effecten, waaronder cardiovasculaire ziekten, die soms jaren na de behandeling nog kunnen optreden.

Boer richt zich in zijn proefschrift op het verkrijgen van inzicht in de mechanismes van late effecten van chemotherapie. Er zijn hierover verschillende hypotheses. Zo is circulerend platinum afkomstig van cisplatin nog lange tijd detecteerbaar in het bloed, zelfs nog tot twintig jaar na de chemotherapie. In het eerste deel van zijn proefschrift beschrijft hij een onderzoek naar de relatie tussen circulerend platinum en late effecten. Bovendien presenteert hij een risicomodel waarmee patiënten geïdentificeerd kunnen worden die een verhoogd risico hebben op cardiovasculaire complicaties tijdens de behandeling.

In het tweede deel van zijn proefschrift richt Boer zich op de organisatie van de nazorg in samenwerking met de huisarts na testiskanker. Bij shared-care follow-up heeft zowel de oncoloog als de huisarts een belangrijke rol en heeft de patiënt meer eigen regie. Om dit mogelijk te maken krijgt de patiënt bij de start van de follow-up een persoonlijk nazorgplan. De shared-care follow-up is getest in een groep van 162 testiskankerpatiënten en 150 huisartsen. Uit zijn studie blijkt dat deze vorm van shared-care nazorg veilig en in de praktijk goed uitvoerbaar is en ook geschikt lijkt voor andere vormen van kanker met een intensief nazorg traject.

CV Hink Boer

Hink Boer (1983) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Nu is hij werkzaam als psychiater in opleiding in het Universitair Centrum Psychiatrie van het UMCG. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Oncologie in het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: Survivorship care after testicular cancer: New insights in late effects of treatment and approaches to shared-care follow-up.