Over ons Actueel Evenementen Promoties

Endothelial-specific delivery of siRNA by novel SAINT-based lipoplexes

An in vitro and in vivo study
Promotie:Dhr. N.G.J. (Niek) Leus
Wanneer:08 oktober 2014
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. G. (Ingrid) Molema
Copromotor:dr. J.A.A.M. (Jan) Kamps
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Endothelial-specific delivery of siRNA by novel SAINT-based
lipoplexes

‘Verkeerde’ eiwitten uitzetten door selectieve afgifte siRNA’s

Met een op lipiden gebaseerd dragersysteem is het mogelijk om siRNA’s (short interfering RNA’s) als medicijn op de juiste plaats in het lichaam af te geven. Wel moet de efficiëntie en selectiviteit van het siRNA-dragersysteem nog verder verbeterd worden. Dat concludeert Niek Leus in zijn promotieonderzoek.

siRNA komt in de natuur voor, en kan door onderzoekers worden gemanipuleerd om specifieke genen ‘uit’ te zetten. De kleine RNA-moleculen hebben de bijzondere eigenschap dat ze ongewenste eiwitten, bijvoorbeeld eiwitten die betrokken zijn bij het ontstaan van een ziekte, kunnen afbreken. Daarvoor moeten ze op de juiste plek in het lichaam worden afgegeven. Om dit te realiseren, maakte Leus gebruik van een methode waarbij het siRNA wordt verpakt in een op lipiden gebaseerd siRNA-dragersysteem. Dit systeem werd vervolgens uitgerust met een moleculaire structuur die alleen door ‘zieke’ endotheelcellen wordt herkend.

De promovendus concludeert dat de ontwikkelde dragersystemen geschikt zijn om siRNA heel precies af te leveren in ontstoken endotheelcellen – de cellen die de binnenkant van de bloedvatwanden bekleden. Vervolgonderzoek in muizen liet echter zien dat de expressie van het doel-gen niet, zoals de bedoeling was, bleek te worden onderdrukt. Vervolgonderzoek zal zich daarom volgens Leus moeten richten op een verbetering van de efficiëntie van het vrijmaken van siRNA uit het dragersysteem.

Niek Leus (1982) studeerde Moleculaire Biologie (MSc) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Medische Biologie, sectie Endothelial Biomedicine & Vascular Drug Targeting research, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakte deel uit van het EFRO-project (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Leus werkt als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen.