Over ons Actueel Evenementen Promoties

Origins of Differentiation in Critical Security Schools

A philosophic-genealogical search for emancipatory roots
Promotie:M.A. (Mustafa Ali) Sezal, Dr
Wanneer:21 februari 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.H. (Jaap) de Wilde
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Origins of Differentiation in Critical Security Schools

De oorsprong van drie kritische denkscholen op het gebied van veiligheidsstudies

Mustafa Sezal traceert in zijn proefschrift de oorsprong van drie kritische denkscholen (de Aberystwyth, de Kopenhagen en de Parijse school) op het gebied van veiligheidsstudies. Het doel is om te demonsteren dat deze denkscholen hun gemeenschappelijke wortels hebben in het Verlichtingsdenken en het idee van emancipatie. Ook richt Sezal zich op de rol van emancipatie binnen deze scholen door middel van een analyse van de mondiale strijd tegen terrorisme door de lenzen van deze scholen.

Sezal concludeert dat de drie kritische scholen moeten worden behandeld als wezenlijk verschillende facetten van dezelfde benadering. Terwijl de Aberystwyth School het belang van kritiek en emancipatie benadrukt, stelt de school van Kopenhagen dat veiligheid een discursieve formatie is, die wordt uitgebreid door de Parijse school door te kijken naar praktijken die onzekerheden creëren in de hedendaagse politiek. Geen van hen kan een volledig beeld op zichzelf geven, zoals blijkt uit de GWoT-zaak. Door hun eerdere samenwerking kunnen we zowel begrijpen als bekritiseren wat er aan de hand is. De reden hiervoor is hun gemeenschappelijke wortels in de Verlichtings-gedachte die voortkomt uit Kants revolutie naar het "geweldige verhandeling van emancipatie".